The Future Social Teachers’ Readiness Training for Work with Children Deprived of Psychophysical Development

Svitlana Archypova, Lesya Smerechak

Abstract


 The authors defined the particularities of future social workers’ training for work with children with mental and physical disabilities; the essence of the concepts of «social worker», «teacher’s social readiness to work with children with impaired mental and physical development” are analyzed. A structure of future professionals’ readiness to work with this category children is covered, which includes personal readiness unit (represented by personal and professional qualities, professional orientation of the person) and a block of professional readiness (includes professional knowledge and social teacher’s skills, providing successful work with disabled children. The organizational and pedagogical conditions of the future social teachers’ readiness formation to work with disabled children are defined: motivational, implementing activities, that form the qualitative changes of cognitive activity objects of the educational process, organizational and regulatory requirements for the structure of the educational environment of a higher educational institution; methodical, including recommendations on the use of forms, methods and means of instruction.


Keywords


social pedagogue; children with psycho-physical disabilities; readiness for work with disabled children

References


 1. Архипова С. П. Розвиток професіоналізму соціально-педагогічних працівників з акмеологічних позицій / С. П. Архипова, Г. Я. Майборода // Педагогічні науки. – Вип. 15. – С. 15 – 28. – Режим доступу : http://www.gnpu.edu.ua/files/VIDANNIY/Visnik_15_2/V15_2_21_28.pdf

2. Веретенко Т. Г. Формування компетентностей майбутніх соціальних педагогів в процесі професійної підготовки [Електронний ресурс] / Т. Г. Веретенко // Інституційний репозиторій Київського університету імені Бориса Грінченка. – Режим доступу : http://elibrary.kubg.edu.ua/369/1/T_Veretenko_VPN_104_SP%26KO_IPSP.pdf]

3. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. – К., Сімферополь : Універсум, 2012. – 536 с.

4. Пометун О. І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки / О. І. Пометун // Вісник програм шкільних обмінів. – 2005. – № 23. – С. 18 – 20.

5. Рудь М. Компетентнісний підхід в освіті / Марія Рудь // Вісник Львівського ун-ту. – Cерія Педагогічна. – 2006. – Вип. 21. – Ч. 1. – С. 73 – 82.


Full Text: PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
   
Archive
2015 343 353 365 367 370  
2016 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
2017 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13-14 15 16 17-18    
2018 1 2 3 4 5 6
  7 8 9 10-11 12 13
  14 15 16 17 18
2019 1 2        

User

Information

Journal Content

Browse

Language

Font Size