The future social teachers’ readiness training for work with children deprived of psychophysical development

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Svitlana Archypova
Lesya Smerechak

Анотація

 The authors defined the particularities of future social workers’ training for work with children with mental and physical disabilities; the essence of the concepts of «social worker», «teacher’s social readiness to work with children with impaired mental and physical development” are analyzed. A structure of future professionals’ readiness to work with this category children is covered, which includes personal readiness unit (represented by personal and professional qualities, professional orientation of the person) and a block of professional readiness (includes professional knowledge and social teacher’s skills, providing successful work with disabled children. The organizational and pedagogical conditions of the future social teachers’ readiness formation to work with disabled children are defined: motivational, implementing activities, that form the qualitative changes of cognitive activity objects of the educational process, organizational and regulatory requirements for the structure of the educational environment of a higher educational institution; methodical, including recommendations on the use of forms,  methods and means of instruction.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Archypova, S., & Smerechak, L. (2016). The future social teachers’ readiness training for work with children deprived of psychophysical development. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", 24(317). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/383
Розділ
Статті
Біографії авторів

Svitlana Archypova, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

 кандидат педагогічних наук, професор, завідувач кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, академік Української Академії Акмеології

Lesya Smerechak, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри соціальної педагогіки та корекційної освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, Дрогобич

Посилання

 1. Архипова С. П. Розвиток професіоналізму соціально-педагогічних працівників з акмеологічних позицій / С. П. Архипова, Г. Я. Майборода // Педагогічні науки. – Вип. 15. – С. 15 – 28. – Режим доступу : http://www.gnpu.edu.ua/files/VIDANNIY/Visnik_15_2/V15_2_21_28.pdf

2. Веретенко Т. Г. Формування компетентностей майбутніх соціальних педагогів в процесі професійної підготовки [Електронний ресурс] / Т. Г. Веретенко // Інституційний репозиторій Київського університету імені Бориса Грінченка. – Режим доступу : http://elibrary.kubg.edu.ua/369/1/T_Veretenko_VPN_104_SP%26KO_IPSP.pdf]

3. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери / за заг. ред. проф. І. Д. Звєрєвої. – К., Сімферополь : Універсум, 2012. – 536 с.

4. Пометун О. І. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки / О. І. Пометун // Вісник програм шкільних обмінів. – 2005. – № 23. – С. 18 – 20.

5. Рудь М. Компетентнісний підхід в освіті / Марія Рудь // Вісник Львівського ун-ту. – Cерія Педагогічна. – 2006. – Вип. 21. – Ч. 1. – С. 73 – 82.