ДЕЯКІ АСПЕКТИ ОЦІНЮВАННЯ МЕДІЙНОЇ ГРАМОТНОСТІ

Олена Миколаївна ФУЧИЛА

Abstract


У статті розглянуто сучасні аспекти та проблеми оцінювання медійної грамотності в процесі її навчання та дискусії щодо видів тес-тування, можливих до застосування при визна-ченні результатів її навчання. Визначено осно-вні компетенції медійної грамотності та мож-ливості їхнього застосування для розробки видів тестування для її оцінювання.

Keywords


цифрові технології; оцінювання медійної грамотності; вибір видів тестувань; компетентності медійної грамотності, критерії оцінювання.

References


Huguet A., Kavanagh J., Baker G., Blumental S.M. Exploring Media Literacy Education as a Tool for Mitigating Truth Decay. Santa Monica, Calif.: RAND Corporation, 2019. 163 p.

Soland J., Hamilton L., Stecher B., Measuring 21st Century Competencies: Guidance for Educators. Santa Monica, Calif.: Asia Society and RAND Corporation, 2019. 61 p.

Bergsma L. J., Carney M. E. Effectiveness of Health-Promoting Media Literacy Education: A Systematic Review. Health Education Research. 2008. Vol. 23, No. 3. P. 522–542.

McGrew S., Breakstone J., Ortega T., Wineburg S. Can Students Evaluate Online Sources? Learning from Assessments of Civic Online Reasoning. Theo-ry and Research in Social Education. 2018. Vol. 46,

No. 2. P. 165–193.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Global Media and Information Lit-eracy Assessment Framework: Country Readiness and Competencies. UNESCO: Paris, 2013. 158 p.

American Association of School Librarians. AASL Standards Framework for Learners: National School Library Standards for Learners, School Librarians, and School Libraries. Chicago, 2018. 328 p.

Bulger M.E. Measuring Media Literacy in a Nation-al Context: Challenges of Definition, Method and Implementation. Media Studies. 2012. Vol. 3, No. 6. P. 83–104.

Pedro F. The new millenium learners: Challenging our views on digital technologies and learning. Digital Kompetanse. 2007. No. 4. P. 244–263.

Bandura A. Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioural change. Psychological Review. 1977. No. 84(2). P. 191–215.

Phelps R., Graham A. Developing technology together: A whole-school metacognitive approach to ICT teacher professional development. Journal of Computing in Teacher Education. 2008. No. 24(4). P. 125–133.

Millennials: A portrait of generation next: Confi-dent. connected. open to change / A. Kohut et al. Washington, DC: Pew Research Centre, 2010. 21 p.

Margaryan A., Littlejohn A., Vojt G. Are digital natives a myth or reality? University students’ use of digital technologies. Computers and Education. 2010. No. 56(2). P. 429–440.

Eshet-Alkalai Y., Chajut E. You can teach old dogs new tricks: The factors that affect changes over time in digital literacy. Journal of Information Technology Education. 2010. No. 9. P. 173–181.

Technical report and data file user's manual for 2003 national assessment of adult literacy / Baldi S. et al. Washington: National Centre for Educational Statistics, 2009. 85 р.

Jeffrey L., Hegarty B., Kelly O., Penman M. Developing Digital Information Literacy in Higher Education: Obstacles and Supports. Journal of Information Technology Education. 2011. Volume 10. P. 383–411.


Full Text: PDF (Українська)

Refbacks

  • There are currently no refbacks.
   
Archive
2015 343 353 365 367 370  
2016 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18
2017 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13-14 15 16 17-18    
2018 1 2 3 4 5 6
  7 8 9 10-11 12 13
  14 15 16 17 18
2019 1 2 3 4    
2020 1 2   3      

User

Information

Journal Content

Browse

Language

Font Size