ПОЗИЦІЯ РЕФЛЕКСІЇ В ПРОЦЕСІ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Вячеслав Вікторович БОРИСОВ
Ігор Васильович ГЕВКО

Анотація

Запропонована робота присвячена питанням рефлексії професійної педагогічної діяльності та самоактуалізації майбутніх вчителів початкових класів. У статті розглядається питання професіоналізму вчителя початкових класів в контексті ідей особистісно-орієнтованої освіти. Парадигма запропонованого дослідження ґрунтується на основних положеннях раціогуманістичного підходу, який латентно обіймає методологічні засади, що стосуються сучасної постнекласичної, трансдисциплінарної епістемології. Рефлексія в процесі самоактуалізації майбутніх вчителів початкових класів уявляється процесом усвідомлення  педагогічних проблем, їх аналізу та визначення перспективних шляхів їх вирішення. У представленні рефлексійних процесів, що спрямовані здійснювати самозміну особистості у професійному становленні, вважаємо визначення її видів: екстравертної рефлексії, що забезпечує визначення орієнтирів професійної реалізації особистості, та інтровертної рефлексії, що забезпечує аналіз особистісних ресурсів майбутнього вчителя початкових класів щодо доцільності руху за обраним професійним напрямом. Зважаючи на це, позиція рефлексії в процесі самоактуалізації майбутніх вчителів початкових класів вбачаємо у співвіднесенні можливостей власного «Я» з тим, що вимагає обрана професія. Зазначимо, що кожна професія відповідає уявленням про неї, що складаються у професіоналів і у соціуму. Але не завжди ці уявлення співпадають за образами і характеристиками. Рефлексія допомагає людині сформулювати очікувані результати, окреслити цілі подальшої професійної педагогічної діяльності, скорегувати особистий професійний шлях. Значущість рефлексії для вчителів початкових класів зумовлено тим, що їх діяльність є багатофункціональною. Вчитель початкових класів має забезпечувати виконання наступних функцій: навчальної, виховної, методичної, педагогічної дослідницької, прогностичної, здоров’язбережувальної. Рефлексія активно впливає на продукування інноваційних ідей, реалізація яких можлива за умови самоактуалізації особистості. Аналіз позиції рефлексії в процесі самоактуалізації майбутніх вчителів початкових класів дозволяє акцентувати увагу на такій особливості педагогічної рефлексії вчителів початкових класів: готовності діяти в ситуаціях із високою мірою невизначеності, що обумовлено сформованістю вмінь вчителя усвідомлювати бар’єри професійної педагогічної діяльності, визначати шляхи їх подолання.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
БОРИСОВ, В. В., & ГЕВКО, І. В. (2020). ПОЗИЦІЯ РЕФЛЕКСІЇ В ПРОЦЕСІ САМОАКТУАЛІЗАЦІЇ МАЙБУТНІХ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", (1). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/100-107
Розділ
Статті
Біографії авторів

Вячеслав Вікторович БОРИСОВ, КЗВО «Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія» Запорізької обласної ради

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і методик навчання

Ігор Васильович ГЕВКО, Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка

доктор педагогічних наук, професор, проректор з навчально-методичної роботи

Посилання

Fullan M., Miles M. Getting Reform Right: What Works and What Doesn’t. Phi Delta Kappan. June 1992. No 73(10). P. 745–752.

Rogers E.M. Diffusion of innovations. 4th Edition. NY.: Free Press.

Глазкова І.Я. Компетентність майбутнього вчите-ля у запобіганні та подоланні педагогічних бар’єрів: монографія. Бердянськ: О.В. Ткачук, 2013. 416 с.

Дегтяр В.О. Формування рефлексивної культури студентів педагогічних університетів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Харків, 2006. 19 с.

Андрієвська В.М. Проектування дидактичних ситуацій у навчанні молодших школярів з використанням компютера: автореф. дис. … канд. пед. наук 13.00.09. Харків, 2009. 20 с.

Дубасенюк О.А., Семенюк Т.В., Антонова О.Є. Професійна підготовка майбутнього вчителя до педагогічної діяльності: монографія. Житомир: Житомирський державний університет, 2003. 192 с.

Бадер В.І., Борисов В.В., Вікторенко І.Л., Гаврілова Л.Г., Галенко А.М. Шляхи формування соціокультурної компетентності майбутніх учителів: колект. наук. монографія. За ред. В.І. Бадер. Київ, 2014. 309 с.

Корніяка О.М. Сучасні підходи до вивчення комунікативної компетентності особистості. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць. 2009. №3. С. 180–194.

Борисов В.В. Формування готовності вчителя до дослідницької педагогічної діяльності в умовах поетапної підготовки студентів педагогічного вузу: автореф. дис. …канд. пед. наук: 13.00.02. Київ: УДПУ ім. М.П. Драгоманова, 1997. 22 с.

Марусинець М.М. Система формування професійної рефлексії майбутніх учителів початкових класів: дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Івано-Франківськ, 2012. 454 с.

Posner G.J. Field Experience: A Guide to Reflective Practice. NY., 2009. 168 p.

Valverde L. The self-evolving supervisor. In Sergio-vanni, T. (Ed.), Supervision of teaching (pp. 81–89). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 1982.

Божович Л.И. Этапы формирования личности в онтогенезе. Вопросы психологии. 1979. №4.

С. 23–34.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2000. 712 с.

Максименко С.Д. Психологія в соціальній та педагогічній практиці. Київ: Наукова думка, 1999. 216 с.

Ясперс К. Смысл и назначение истории: Пер. с нем. М.: Политиздат, 1991. 527 с.

Elkins, D.P. Talk at conference of association for humanistic psychology. N.Y., 1979; Elkins, D.P. The Human Elements of Psychotherapy: A Nonmedical Model of Emotional Healing. 1st Edition, Kindle Edition. 155 p.

Шарден П.Т. де. Феномен человека. М., 1987. 198 с.

Кулюткин Ю.Н., Сухобская Г.С. Индивидуальные различия в мыслительной деятельности взрослых учащихся. М.: Педагогика, 1971. 214 с.

Кон И.С. Категория «Я» в психологии. Психологический журнал. 1981. T.2. № 3. C. 10–21.

Скрипченко О. В., Долинська Л. В., Огородній-чук З. В. та ін. Вікова та педагогічна психологія: навч. посіб. За заг. ред. О.В. Скрипченка. Київ: Просвіта, 2001. 416 с.

Психологічні особливості студентського віку. На допомогу кураторам. Вип. 3. [Укладачі: Л.М. Яворовська, Р.Ф. Камишнікова, О.Є. Поліванова, С.Г. Яновська, С.М. Куделко]. Харків: ХНУімені В.Н. Каразіна, 2013. 88 с.

Оксамитна С. Міжгенераційна класова та освіт-ня мобільність. Київ: НаУКМА; Аграр Медіа Груп, 2011. 287 с.

Афанасенко Л., Мартинюк І., Омельченко Л., Шамне А., Шмаргун В., Яшник С. Психологія стресостійкості студентської молоді. За заг. ред. В. Шмаргуна. Київ: Видавничий центр НУБіП України, 2018. 198 с.

Кочарян О.С., Ягнюк Я.К. Духовний вимір психічного здоров’я студентської молоді. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Психологія». 2011. Вип.45. No 937. С.149–154.

Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология развития человека: Развитие субъективной реальности в онтогенезе: учебное пособие. М.: Изд-во Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 2013. 400 с.

Кацова Л.І. Формування професійного інтересу у майбутніх учителів у процесі педагогічної практики: автореф. дис... … д-ра пед. наук: 13.00.04. Харків, 2005. 19 с.

Левицька І.М. Формування педагогічного розуміння в майбутніх учителів музики у процесі професійної підготовки: автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2012 . 21 с.

Мамчич О.Б. Формування лінгвістичної компетентності майбутніх учителів початкової школи у вищих педагогічних навчальних закладах: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2003. 20 с.

Пільова С.Г. Формування організаційної компетентності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки: дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2011. 160 с.

Dobreva, S. Reflex as a stepping stone of valuable reverse relation in education of mother tongue. Knowledge – International Journal. Humanities. 2018. 26(3). 751–757. URL: https://ikm.mk/ojs/index.php/KIJ/article/view/550/1017.