ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНОГО КОМПОНЕНТУ АКМЕОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ КУРСАНТА
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
На шляху до високих результатів у професійній діяльності майбутньому фахівцеві ще в умовах навчання у вищому навчальному закладі необхідно оволодіти акмеологічною компетентністю, стрижнем якої є розвинена акмеологічна мотивація.
Невід’ємним компонентом акмеологічної компетентності (комплексна характеристика, курсанта вищого навчального закладу, що відображає сформованість акмеологічних мотивів, цінностей, знань, умінь, навичок, важливих особистісно-професійних якостей; забезпечує оволодіння способами саморозвитку, самовдосконалення для ефективного розв’язання складних завдань і непередбачуваних ситуацій в особистісній і професійній сферах життєдіяльності) є мотиваційний. До структури зазначеного компоненту входять мотивація саморозвитку, самореалізації, самовдосконалення, досягнення успіху, розвитку професійної і акмеологічної спрямованості, набуття професійної майстерності. Мета статті полягає в теоретичному аналізі змісту мотиваційного компоненту акмеологічної компетентності курсантів та практичній перевірці шляхів його формування.
У процесі дослідження нами використовувались теоретичний і порівняльний аналізи, пряме та опосередковане спостереження, діагностичні методики (мотивація професійної діяльності (К. Замфір), досягнення успіху і боязнь невдачі (О. Реан); тести самооцінки мотивації курсантів; узагальнення. Організація і проведення експериментального дослідження передбачало проведення констатувального, формувального, контрольного етапів. Результати вхідної діагностики надали можливість виявити переважно середній та низький рівні мотивів досягнення успіху, успішності в професії, сформованості внутрішньої мотивації на досягнення «акме»; дефіцит акмеологічних знань, умінь щодо розвитку акмеологічної мотивації, що необхідні в досягненні професійних і особистісних вершин. Робота з розвитку та формування акмеологічної мотивації курсантів здійснювалась завдяки використанню низки форм і методів: зустрічі, діалоги, дискусії, занять «Акмеологічної школи», мотиваційного тренінгу, що мали позитивно вплинути на курсантів з метою появи інтересу до роботи над розвитком акмеологічних мотивів.
За результатами контрольного експерименту виявлено, що кількість курсантів ЕГ з достатнім рівнем розвитку зросла на 8,7%, з високим рівнем – на 5%. У КГ показники залишились без змін.##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
Майборода А.О. Формування акмеологічної компетентності майбутнього фахівця оперативно-рятувальної служби цивільного захисту у процесі професійної підготовки : дис…. канд. пед. наук: спец. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / А.О. Майборода. – Черкаси., 2014. –182 с.
Шапар В. Б. Психологічний тлумачний словник / В. Б. Шапар. – Х. : Прапор, 2004. – 640 с.
Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. – СПб : Питер, 2003. – 512 с.
Божович Л. И. Формирование личности в детском возрасте / Л. И. Божович. – СПб : Питер, 2008. – 398 с.
Маркова А. К. Формирование мотивации учения / А. К. Маркова, Т. А. Матис, А. Б. Орлов. – М. : Просвещение, 1990. – 138 с.
Єрохін С. А. Концепція професійної мотивації студентів як фактору конкурентності на ринку праці / Єрохін С.А., Нікітін Ю.В., Нікітіна І.В. // Юридична наука. – 2011. – №1. – 20 с.
Хекхаузен Х. Психология мотивации достижений / Х. Хекхаузен. – СПб. : Речь, 2001. – 240 с.
Реан А. А. Психология и педагогика / А. А. Раен, Н. В. Бордовская, С. И. Розум. – СПб. : Питер, 2000. – 432 с.
Дроздов И. Н. Развитие психолого-акмеологической компетентности субъекта оценки и отбора персонала : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.13 – психология развития, акмеология / И. Н. Дроздов. – М., 1998. – 24 с.
Селезнёва Е. В. Развитие акмеологической культуры личности / под ред. А. А. Деркача. – М. : Изд-во РАГС, 2004. – 260 с.
Макаров С. В. Психолого-дидактические условия и факторы формирования акмеологической компетентности кадров управления : автореф. дис. … канд. психол. наук : спец. 19.00.13 – психология развития, акмеология / С. В. Макаров. – М., 2004. – 21 с.
Артемов Ю.С. Мотивация акмеологической компетентности управленцев : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.13 – психология развития, акмеология / Ю.С. Артемов. – М., 2002. – 25 с.