The Development of Trust and Mutual Understanding in Social Relations as a Component of the Social Work Education Contents
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
The article investigates the issue of training future social workers to apply mediation, an approach of Alternative Dispute Resolution (ADR), as exemplified by the Lviv Polytechnic National University experiences in this area. Based on the adaptation of the USA and Canada experiences in mediation with due regard to Ukrainian peculiarities the model of teaching social work students to apply mediation is defined and incorporated into the contents of teaching. The course outlines are developed based on the identified mediation skills. An emphasis is placed on the transformative concept of mediation highlighting a constructive dialogue, strengthening relations based on trust and mutual understanding, and achieving positive change in people and their problem solution ways. The pedagogical factors and their impact on the development of professional competences of social workers in mediation are identified. The effectiveness of the developed Ukrainian program is proved on the basis of the pedagogical experiment, which illustrates the readiness of future social workers to apply mediation for the purpose of reaching agreement in conflict resolution, and avoiding confrontation and promoting the development of trust and mutual understanding in social relations.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
1. Все про соціальну роботу: навчальний енциклопедичний словник-довідник / В. Піча, Н. Гайдук, Л. Клос, О. Бік; – Л.: Новий світ-2000, 2012. – 615 с.
2. Гайдук Н.М. Професійна підготовка соціальних працівників до здійснення посередництва (на матеріалах США і Канади): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 “Теорія і методика професійної освіти”/ Гайдук Н.М.; Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2005. – 23 с.: іл., табл.
3. Гайдук Н. та ін. Альтернативні підходи до розв’язання конфліктів: теорія і практика застосування: Навч. посіб. / Н. Гайдук, I. Сенюта, О. Бік, Х. Терешко. – Л.: Вид-во ПАІС, 2007. – 295 с.
4. Журавський А. Модель процесу посередництва: концепції, методи та прийоми: Навч. посіб. / А. Журавський, Н. Гайдук. – Л.: Вид-во МАЛТІ-М, 2004. – 150 с.
5. Bonta, J., Wallace-Capretta, S., & Rooney, J. Restorative justice: An еvaluation of the restorative resolutions project. – Ottawa: Solicitor General Canada, 1998. – 37 p.
6. Hahn, R. A., & Kleist, D. M. Divorce mediation: Research and implications for family and couples counselling // Family Journal. – 2000. – Vol.8 (2). – P. 165-172.
7. Isenhard, M. W., & Spangle, M. Collaborative approaches to resolving conflict. – London: Sage Publishers, Inc., 2000. – 328 p.
8. Kruk, E. Practice issues, strategies, and models: The current state of the art of family mediation // Family & Conciliation Courts Review. – 2000. – Vol.38 (1). – P. 68-76.
9. Łobocki, M. Metody badań pedagogicznych. –Warszawa, 1982. 10. Lang, M., & Taylor, A. The making of a mediator: Developing artistry in practice. - San Francisco: Jossey-Bass, Inc., 2000. – 254 p.