The Implementation of Competence Approach in Modern Educational Paradigm

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Iryna Pidlypnyak

Анотація

In the article the essence of the terms «competence», «competency». The problem of the origin and study the category of «competence approach» competence approach disclosed in the views of scientists of our time, the relationship of training university students and qualified approach to the modern educational paradigm. Highlighting the main positions that define the essence of vocational and educational training. In the article the professional competence of future educator kindergarten as a complex structure that accumulates as personal qualities and awareness of didactics and theory of education, knowledge and skills of the organization, its capacity for self-analysis and design of professional development, the need for self-improvement. Competence future kindergarten teacher is seen as integrated quality of the individual teacher that determines individual psychological complex, multifunctional formation of professional theoretical knowledge, attitudes, personal qualities and practical skills of the teacher in pedagogical forecasting pre-school education, and commitment to planning their own professional self and personal development of preschoolers

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Pidlypnyak, I. (2016). The Implementation of Competence Approach in Modern Educational Paradigm. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", 10(343). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/224
Розділ
Статті
Біографія автора

Iryna Pidlypnyak, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кандидат педагогічних наук, викладач кафедри теорії та методик дошкільної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Посилання

1. Бібік Н. М. Компетентнісний підхід : рефлексивний аналіз застосування / Н. М. Бібік // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи. – К. : К.І.С., 2004. – С. 47 – 52.

2. Власова О. І. Педагогічна психологія : навч. посіб. / О. І. Власова. – К. : Либідь, 2005. – 400 с.

3. Гончарова-Горянська М. В. Розвиток соціальної компетентності дошкільнят. Ін-т проблем виховання АПН України. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць / М. В. Гончарова-Горянська – К., 2002. – С. 212 – 218.

4. Ермаков Д. С. Компетентностный подход в образовании / Д. С. Ермаков // Педагогика. – 2011. – № 4. –С. 8 – 16.

5. Овчарук О. В. Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи : Бібліотека з освітньої політики / О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.

6. Пометун О. І. Дискусія українських педагогів навколо питань запровадження компетентнісного підходу в українській освіті / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Світовий підхід та українські перспективи / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К., 2004. – 111 с.

7. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший орієнтир розвитку сучасної освіти / О. Пометун // Рідна школа. – 2005. – № 1. – С. 65 – 69.

8. Савченко О. Уміння вчитися – ключова компетентність шкільної освіти / О. Савченко // Освіта України. – 2006. –№ 62 – 63. – С. 4.