TEACHING STUDENTS A FOREIGN LANGUAGE AS A COMPONENT OF PROFESSIONALLY ORIENTED TRAINING OF FUTURE MANAGERS OF SOCIO-CULTURAL ACTIVITIES
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
The article reveals the professional specifics of learning a foreign language, its focus on the implementation of the tasks of future professional activities of managers of socio-cultural activities. Attention is focused on a professionally oriented approach to teaching a foreign language at esta-blishments of higher education, which involves the formation in future managers of socio-cultural activities of ability of foreign language com-munication in specific professional, business, scientific fields and situations, taking into account the peculiarities of professional thinking. Vocational training is training based on the needs of future managers of socio-cultural activities in the study of a foreign language, which is dictated by the characteristics of the future profession or specialty. It is stated that in order to realize the didactic potential of a foreign language as an effective means of professional and social orientation of future managers of socio-cultural activities at establishments of higher education, the following conditions should be observed: 1) clear formulation of goals of foreign language speech activities;
2) social and professional orientation of these activities; 3) students’ satisfaction in solving partial problems; 4) formation of students’ ability to be creative in solving partial problems; 5) favorable psychological climate in the teaching staff. A number of features of a foreign language as a subject are also revealed. In addition, a number of structural elements of the content component of the model of professionally oriented foreign language learning are identified: 1) communication skills by types of speech activities (speaking, listening, reading, writing) based on general and professional vocabulary; 2) language knowledge and skills, which include knowledge of phonetic phenomena, grammatical forms, rules of word formation, lexical units, terminology specific to a particular pro-fession; 3) socio-cultural knowledge, which aims to attract students not only to a new way of language communication, but also to the culture of the people who speak the language being studied; 4) edu-cational skills, rational methods of mental work, providing a culture of language acquisition in the educational environment and a culture of com-munication with native speakers.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
Образцов П.И., Иванова О.Ю. Профессиональ-но-ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов. Орел: ОГУ, 2005. 114 с.
Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранному языку: Пособие для учителя. М.: АРКТИ-Глосса, 2000. 165 с.
Образцов П.И., Ахулкова А.И., Черниченко О.Ф. Проектирование и конструирование профессио-нально-ориентированной технологии обучения. Орел, 2005. 61 с.
Рыбкина А.А. Педагогические условия форми-рования профессиональных уме- ний курсантов учебных заведений МВД в процессе обучения иностранному языку. Саратов: Саратов. юрид. ин-т МВД России, 2005. 152 с.
Зиннурова Ф.М. Формирование профессиональ-но-языковой компетентности студентов ССУЗ в полиэтническом регионе (на примере строитель-ных специальностей): автореф. дис. … канд. пед. наук. Йошкар-Ола, 2006. 25 с.
Хусаинова М.А. Становление профессиональной позиции студентов – будущих менеджеров сред-ствами иностранного языка: дис. канд. … пед. наук. Самара, 2006. 165 с.