SWOT-АНАЛІЗ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ОРІЄНТИР ПІДГОТОВКИ СТУДЕНТІВ СОЦІАЛЬНО-ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОФІЛЮ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Стаття присвячена з’ясуванню rjyособливостей формування інклюзивного освітнього середовища в системі освіти України та виокремленню стратегій його ефективного розвитку шляхом проведення SWOT-аналізу. У роботі використано теоретичні методи дослідження: вивчення та аналіз філософської, педагогічної і психологічної літератури з метою виявлення стану проблеми формування інклюзивного освітнього середовища, а також його значення у підготовці студентів соціально-педагогічного профілю; синтез, індукція, дедукція, узагальнення та систематизація існуючих результатів наукових досліджень з метою визначення стану розробленості проблеми та перспективних напрямів її вирішення.
Встановлено, що SWOT-аналіз – це універсальна методика стратегічного планування, яка спрямована на пошук нових можливостей та визначення потенційних ризиків для ефективного формування об’єкта дослідження. З’ясовано сильні сторони інклюзивного освітнього середовища: реалізація демократичних основ громадського устрою, наявність безбар’єрного фізичного і психологічного середовища, позбавлення від дискримінаційних проявів та соціальних стереотипів, поява нових векторів професійного розвитку педагогів, згуртованість батьківського співтовариства, тощо. Серед слабких сторін виокремлено змістовно-функціональні та організаційні аспекти, що визначають діяльність спеціалістів соціально-педагогічного профілю. Виявлено можливості інклюзивного освітнього середовища: підготовка соціальної спільноти до прийняття людей з особливими освітніми потребами, поява експериментальних закладів освіти, залучення засобів масової інформації до роботи по формуванню позитивного іміджу інклюзивної освіти, тощо. Охарактеризовано загрози та перешкоди на шляху формування ефективного інклюзивного освітнього середовища: відсутність адаптованої вітчизняної моделі організації інклюзивної освіти, несформованість нормативно-правової бази, яка регламентує всі аспекти інклюзивної освіти.
На підставі проведеного SWOT-аналізу визначено стратегії ефективного розвитку інклюзивного освітнього середовища:1) стратегія використання сильних сторін, яка спрямована на застосування внутрішніх резервів, 2) стратегія використання сильних сторін для подолання загроз, 3) стратегія використання можливостей для подолання слабких сторін,4) стратегія позбавлення від слабких сторін і запобігання загрозам. Наголошено, що кожна із визначених стратегій реалізується завдяки взаємодії між спеціалістами соціально-педагогічного профілю, що є суб’єктами інклюзивної освітньої практики, рівень професійної підготовки яких суттєво впливатиме на вирішення проблем формування ефективного інклюзивного освітнього середовища
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
Балабанова Л.В. SWOT-аналіз – основа форму-вання маркетингових стратегій. Навчальний по-сібник. Київ, 2005. 301 с.
Колупаєва А.А. Інклюзивна освіта: реалії та пер-спективи. Київ: Самміт-книга, 2009. 272 с.
Бондар В. Інтеграція дітей з обмеженими пси-хофізичними можливостями в загальноосвітні заклади: за і проти. Дефектологія, 2003. № 3. С. 2-5.
Коваль Л.В. Організація інклюзивного середо-вища у закладі освіти. Інклюзивне навчання в Новій українській школі: матеріали Міжнародної наук.-практичної конференції. Київ: Інтерсервіс, 2018. С. 46–49.
Хитрюк В.В. Инклюзивное образовательное про-странство: SWOT-анализ. Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта, 2014. № 5. С. 31-39.
Концепція розвитку інклюзивної освіти. URL: http://www. mon.gov.ua/gr/obg/.