ПІДПРИЄМНИЦЬКА КОМПЕТЕНТНІСТЬ ЯК КОМПОНЕНТ КУЛЬТУРИ ДЕМОКРАТИЗМУ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
На основі здійсненого теоретичного аналізу поглядів сучасних учених стосовно змісту поняття «підприємницька компетентність», а також урахування реалій становлення в Україні демократичного способу життя, вільного підприємництва та ринкової економіки актуалізовано доцільність трактування сутності цього феномену не лише як складової частини виховання поваги до цінностей демократичного способу існування, поліпшення добробуту кожної людини, покращення економічного стану країни і суспільства загалом, а й як компоненту культури демократизму учнівської молоді.
У цьому контексті запропоновано визначення підприємницької компетентності як комплексу знань, умінь, звичок, цінностей, ставлень та набутого досвіду, що у сукупності забезпечать успішну діяльність старшокласників як суб’єктів демократичної взаємодії в соціально-економічній сфері суспільного життя.
Наголошено, що підприємницька компетентність характеризується усвідомленням учнями мети і мотивів власної діяльності в умовах ринкової економіки, опануванням уміннями планувати, самостійно діяти та здійснювати самооцінку дій і вчинків, спроможність набувати досвід взаємодії у демократичному середовищі суспільно-економічного життя.
Визначено когнітивний, емоційно-ціннісний та діяльнісно-практичний компоненти підприємницької компетентності як компонента культури демократизму учнівської молоді.
Висвітлено якісні характеристики підприємницької компетентності особистості старшокласника, яка базується на цінностях демократії, демократичній спрямованості поведінки та діяльності, здатності до самовизначення, самореалізації у різних сферах життя, пов’язаних із власним соціальним статусом і добробутом, а також розвитком суспільства та держави в цілому.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
Концепція «Нова українська школа». затв. рі-шенням колегії МОН, від 14 грудня 2016 р. № 988-р. URL: https:// https://cutt.ly/YuiWOd1 (дата звернення: 17.03.2020)
Назаренко Г. А. Виховання культури демократи-зму учнів старших класів загальноосвітніх нав-чальних закладів: монографія. Умань: ФОП Жов-тий О. О. 2015. 394 с.
Білова Ю. А. Поняття та структура підприємни-цької компетентності // Наукові записки: Збір-ник наукових праць Рівненського ДГУ. 2013. Випуск 7 (50). С. 15–17.
Definition and Selection of Competencies. Theoreti-cal and Conceptual Foundations (DESECO). Strate-gy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Re-seach Program OECD (Draft). P. 8.
Коберник О. М. Теоретико-методичні засади компетентнісного підходу в технологічній освіті. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: мето-дологія, теорія, досвід, проблеми: зб. наук. праць. Київ – Вінниця, 2014. Вип. 37. С. 85–91.
Проценко О. С. Підприємницькі уміння як скла-дник життєвої компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів. Педагогіка фор-мування творчої особистості у вищій і загально-освітній школах. 2013. Вип. 30 (83). С.298–301
Назаренко Г. Формування підприємницької ком-петентності учнів загальноосвітніх навчальних закладів у відповідності до вимог нових держа-вних стандартів: метод. посібн. Черкаси: ЧОІПОПП, 2014. 68 с.
Ляшенко М. Формування підприємницької ком-петентності у майбутніх учителів технологій. На-укові записки: зб. наук. пр. Кіровоград. держ. пед. ун-т імені В. Винниченка. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кіровоград, 2016. Вип. 9, ч. 3. С. 51–54.
Ткачов А. С. Формування підприємницької ком-петентності у високоздібних учнів підліткового віку: Збірник наукових праць Педагогіка та пси-хологія. Харків, 2018. Вип. 59 с.116
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneur-ship Competence Framework. Люксембург: Publi-cation Office of the European Union; EUR 27939 EN; doi:10.2791/593884 URL: http://ipq.org.ua/ upload/files/files/03_Novyny/2016.07.8-9_EntrComp/ EntreCompFramework%20UKR.pdf (дата звернення: 17.03.2020)
Татенко В. О. Суб’єктно-вчинкова парадигма в сучасній психології. Людина. Суб’єкт. Вчинок: Філософсько-психологічні студії: наукове видан-ня [за заг. ред. В. О. Татенка]. Київ: Либідь, 2006. 360 с.