USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROFESSIONAL LANGUAGE TRAINING OF FUTURE NAVIGATORS

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Vasyl ZHELIASKOV
http://orcid.org/0000-0001-5698-6989

Анотація

The article deals with the problem of influence of the information environment on navigators’ professional activity. It is emphasized that it is a topical issue in the system of higher marine education. It was clarified that at the present stage of training of marine specialists one of the most urgent problems is professional interaction in the process of professional activity. The safety of navigation, as well as the lives of passengers, depend on how effectively a navigator can communicate with crew members, and his level of professional interaction. In the process of professional interaction, navigators face a variety of non-standard and unpredictable situations which require new decisions and communicative understanding. In the study it was noted that the vast majority of vessels have multilingual inter- ?ational crews, which sometimes are not able to demonstrate necessary professional skills for various reasons, including lack of English, thus endangering passengers, companies, property and environment. An important role is played by professional communicative interaction, which is extremely important for the safety of sea trans- ?ortation. It is emphasized on the improvement of the process of teaching professional communicative interaction based on the introduction of elements of blended learning.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
ZHELIASKOV, V. (2021). USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE PROFESSIONAL LANGUAGE TRAINING OF FUTURE NAVIGATORS. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", (4). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4037
Розділ
Статті
Біографія автора

Vasyl ZHELIASKOV, Danube Institute of the National University "Odessa Maritime Academy"

Doctor in Pedagogy, Associate Professor, Head of the Department of Humanities

Посилання

Москаленко О.І. Гуманітарна підготовка майбутніх фахівців авіаційної галузі із використанням інно- ваційних технологій. Вісник Черкаського націона- льного університету (серія Педагогічні науки), 2020. № 3. С. 235–240.

Moskalenko O., Didenko O. A computer tool for training pilots’ listening skills in Aviation English In- formation Technologies and Learning Tools, 2018. Vol 67, № 5. Pp. 187–198.

Білявець С.Я., Діденко О.В., Купрієнко Д.А., Мос- каленко О.І., Сичевський Ю.О. Застосування ін- формаційно-комунікаційних технологій у підгото- вці майбутніх офіцерів-прикордонників до іден- тифікації транспортних засобів та осіб. Information Technologies and Learning Tools, 2019. Vol 70, № 2. Pp. 86–103.

Герасимчук Т.В. Формування професійної іншомо- вної компетентності майбутніх інженерів автомо- більно-дорожньої галузі з використанням інфор- маційних технологій: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Херсон: Херсонський державний універ- ситет, 2015. 227 с.

Герганов Л.Д. Теоретичні і методичні засади про- фесійної підготовки кваліфікованих робітників морського профілю на виробництві: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ: Національна академія педагогічних наук України, Інститут професійно- технічної освіти, 2016. 485 с.

Международная конвенция о подготовке и дипло- мировании моряков и несении вахты 1978 г. (ПДМНВ-78) с поправками (консолидированный текст) / International Convention Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafar- ers, 1978 (STCW-78), as amended (consolidated text). Санкт-Петербург: ЦНИИМФ, 2010. 806 с.

Model Course 3.17. Maritime English, 2015 Edition, International Maritime Organization. International Maritime Organization. London, 2015. 228 p.

Model Course 1.39. Leadership and Teamwork. Lon- don: International Maritime Organization (IMO), 2014. 49 p.

Model Course 1.21. Personal Safety and Social Re- sponsibility. London: International Maritime Organi- zation (IMO), 2000. 64 p.

Москаленко О.І. Теоретичні і методичні засади підготовки курсантів вищих льотних навчальних закладів до професійної комунікації в особливих умовах : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Хмель- ницький: Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія, 2017. 590 с.

Фандей В.А. Смешанное обучение: современное состояние и классификация моделей смешанного обучения. Информатизация образования и науки, 2011. № 4 (12). С. 115–125.