БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС: ВИКЛИКИ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ У ВИЩІЙ ОСВІТІ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Олена ФУЧИЛА

Анотація

У статті розглянуто проблеми та виклики втілення інтернаціоналізації вищої освіти, яка є невід’ємною частиною мобільності як однієї із ключових концепцій Болонського процесу в ХХІ столітті, його важливість як інструменту забезпечення доступу до навчання у закладах вищої освіти у сучасному глобалізованому світі.   

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
ФУЧИЛА, О. (2021). БОЛОНСЬКИЙ ПРОЦЕС: ВИКЛИКИ ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЇ У ВИЩІЙ ОСВІТІ. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: "Педагогічні науки&Quot;, (3), 46–51. вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4320
Розділ
ОСВІТНІ, ПЕДАГОГІЧНІ НАУКИ
Біографія автора

Олена ФУЧИЛА, Національний університет «Львівська Політехніка»

кандидатка педагогічних наук, доцентка, доцентка кафедри іноземних мов

Посилання

O’Mahony J. Enhancing student learning and teacher development in transnational education. York, England: Higher Education Academy, 2014. 38 p.

Postiglione G.A., Altbach P.G. Professors: The key to internationalisation. International Higher Education, 2013. (73). P. 11–12.

Mau S., Mewes J. Horizontal Europeanization in Contextual Perspective: what drives cross-border activities within the European Union? European Societies, 2012. 14(1). P. 7–34.

Matei L., Curaj A. Building an Integrated Higher Education System in Europe. Budapest: Central European University Press, 2014. 174 p.

Knight J. Internationalization remodeled: Definition, approaches, and rationales. Journal of Studies in International Education, 2004. 8(1). P. 5–31.

Beelen J., Jones E. Redefining internationalisation at home. Bucharest, Romania: Bologna Researchers Conference, 2015. (59). P. 1–14.

Hudzik J.K. Comprehensive internationalization. Institutional pathways to success. New York: Routledge. 2015. 300 р.

Griga D., Hadjar A. Migrant Background and Higher Education Participation in Europe: The Effect of the Educational Systems. European Sociological Review, 2014. 30(3). P. 275-286.

Teichler U. Bologna and student mobility: a fuzzy relationship. The European Journal of Social Science Research, 2019. 32:4. P. 429-449.

Fundacja rozwoju systemu edukacji. Oblicza Erazmusa+. Podsumowanie programu 2014 – 2020. Tom I. Warszawa: Fundacja rozwoju systemu edukacji, 2020. 108 p.

Warwick P., Moogan Y. J. A comparative study of perceptions of internationalisation strategies in UK universities. A Journal of Comparative and International Education, 2013. 43(1). P. 102–123.

Hammond C.D. Internationalization, nationalism, and global competitiveness: a comparison of approaches to higher education in China and Japan. Asia Pacific Education Review, 2016. 17. P. 555–566.

Green W., Whitsed C. Critical Perspectives on Internationalizing the Curriculum in Disciplines. Sense Publishers, 2015. 310 р.

de Wit H. Internationalisation misconceptions. International Higher Education, 2011. (64). P. 6–7.

Egron-Polak E, Hudson R. Internationalization of higher education: Growing expectations, fundamental values: IAU 4th global survey. Paris: International Association of Universities, 2014. 146 p.

Hauschildt K., Gwosć Ch., Netz N., Mishra S. Social and Economic Conditions of Student Life in Europe. Synopsis of Indicators, EUROSTUDENT V 2012-2015. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, 2015. 261 p.

Leask B. Internationalising the curriculum. London: Routledge, 2015. 208 р.

Jones E. Internationalization and employability: The role of intercultural experiences in the development of transferable skills. Public Money and Management, 2013. 33(2). P. 95–104.

Killick D. Developing the global student: Higher education in an era of globalization. London: Routledge, 2015. 224 р.