СОФІСТИЧНІ ТРАКТУВАННЯ МИСЛЕДІЯЛЬНІСНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В СУЧАСНОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Євген Лодатко
https://orcid.org/0000-0002-4951-3259

Анотація

Досліджено змістові аспекти психологічного поняття «мислення» та його смислових інтерпретацій як «критичного», «креативного», «творчого», апелювання до яких поширене в останні десятиліття у педагогічних дискурсах з розвитку учнів початкової школи.


Обґрунтовано безпідставність інформаційних впливів креатив-активістів на здобувачів освіти, вчителів, методистів щодо приділення ними підвищеної уваги до розвитку критичного та креативного мислення учнів початкової школи.


Зактуалізовано викорінення з вітчизняної педагогіки та науково-педагогічних інформаційних ресурсів поняттєвих невизначеностей та рекомендацій із упровадження в практику викладання невідповідних миследіяльнісним можливостям учнів початкової школи способів діяльності.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Лодатко, Є. (2022). СОФІСТИЧНІ ТРАКТУВАННЯ МИСЛЕДІЯЛЬНІСНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ В СУЧАСНОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ ДИСКУРСІ. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br>Серія: "Педагогічні науки", (1), 11–21. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2022-1
Розділ
Статті
Біографія автора

Євген Лодатко, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

кафедра педагогіки вищої школи і освітнього менеджменту, професор

Посилання

Выготский Л.С. Мышление и речь. Психологические исследования / Под ред. В. Колбановского. М.-Л.: Гос. соц.-эконом. изд-во, 1934. 362 с.

Выготский Л.С. Мышление и его развитие в детском возрасте. Психология развития как феномен культуры / Под ред. М.Г. Ярошевского. М.: Изд-во «Институт практич. психологии»; Воронеж: МОДЭК, 1996. С. 471–494.

Рубинштейн С.Л. О мышлении и путях его исследования. М.: АН СССР, 1958. 145 с.

Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. СПб: Изд-во Питер, 2002. 781 с. [Глава X. Мышление]. C. 383–452. URL: http://psylib.org.ua/books/rubin01/txt19.htm.

Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка / Сост., новая ред. пер. с фр., коммент. Вал. А. Лукова, Вл. А. Лукова. М.: Педагогика-Пресс, 1994. 526 c.

Пиаже Ж., Инхельдер Б. Генезис элементарных логических структур. Классификации и сериации / пер. с фр. Э.М. Пчелкина; послесл. А.Н. Леонтьева и О.К. Тихомирова. М.: Изд-во иностр. лит., 1963. 448 с. URL: http://elib.gnpbu.ru/text/piazhe_genezis-elementarnyh--struktur_1963/go,2;fs,1/.

Inhelder B., Piaget J. The growth of logical thinking from childhood to adolescence. New York: Basic Books, 1958. 356 р.

Тихомиров О.К. Психология мышления: учебное пособие. М.: Академия, 2002. 270 с.

Тихомиров О.К. Структура мыслительной деятельности человека (Опыт теоретического и экспериментального исследования). М.: Изд-во Московского ун-та, 1969. 304 c.

Курпатов А.В. Мышление. Системное исследование. М.: Дом Печати Издательства Книготорговли «Капитал», 2019. 672 с.

Щедровицкий Г.П. Мышление. Понимание. Рефлексия. М.: Изд-во Наследие ММК, 2005. 800 с.

Щедровицкий Г.П. О методе исследования мышления. М.: Институт развития им. Г.П. Щедровицкого, 2006. 600 с.

Шиф Ж.И. Развитие научных понятий у школьников. Исследования к вопросу умственного развития школьника при обучении обществоведению. М.; Л.: Учпедгиз, 1935. 80 с.

Гальперин П.Я. Развитие исследований по формированию умственных действий. Исследование мышления в советской психологии / Под ред. Е.В. Шороховой. М., 1966. С. 236–277 (476 с.)

Зинченко В.П. Наука о мышлении. Психологическая наука и образование, 2002. № 1. С. 5–18; № 2. С. 5—17; № 3. С. 5—23.

Зинченко В.П. Мысль и Слово: подходы Л.С. Выготского и Г.Г. Шпета (часть 1). Психологическая наука и образование, 2003. № 4. С. 5—16. URL: https://psyjournals.ru/files/2305/psyedu_2003_n4_Zinchenko.pdf.

Зинченко В.П. Мысль и Слово: подходы Л.С. Выготского и Г.Г. Шпета (часть 2). Психологическая наука и образование, 2004. № 1. С. 5—17.

Талызина Н.Ф. Формирование познавательной деятельности младших школьников: книга для учителя. М.: Просвещение, 1988. 175 с.

Давыдов В.В. Виды обобщения в обучении: Логико-психологические проблемы построения учебных предметов. М.: Педагогика, 1972. 424 с.

Хрипкова А.Г., Колесов Д.В. Девочка–подросток–девушка: Пособие для учителей. М.: Просвещение, 1981. 128 с.

Хрипкова А.Г., Колесов Д.В. Мальчик–подросток–юноша: Пособие для учителей. М.: Просвещение, 1981. 207 с.

Карандашев Ю.Н. Возрастная функционально-стадиальная периодизация психического развития детей: автореф. дис. …д-ра психол. наук: 19.00.07. Л., 1991. 32 с.

Діалектична логіка: комплекс навчально-методичного забезпечення навчальної дисципліни: навч. посіб. для рівня підготовки «бакалавр» для спеціальності 6.030101 «Соціологія» / уклад.: В.Д. Піхорович. Київ: КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2018. 61 с.

Piaget J. Le langage et la pensée chez l'enfant. Neuchâtel, Paris: Delachaux and Niestlé, 1923. 318 p.

Rimat F. Intelligenzuntersuchungen anschliessend an die Ach'sche Suchmetode. Leipzig, Göttingen: Akadem. Buchh. G. Calvör Nachf., 1925. Vol. 3. 112 S. (Serie: Intelligenz und Arbeitsschule Untersuchungen zur Psychologie, Philosophie und Pädagogik).

Щедровицкий П.Г. Пиаже vs Выготский: понимание vs мышление. Школа и мышление. М., 2020. С. 40–65. URL: https://shchedrovitskiy.com/piazhe-vs-vygotskij-ponimanie-vs-myshlenie/.

Harrison Allen F., Bramson Robert M. The Art of Thinking. N.Y.: Berkley Books, 2002. 227 p.

Розов М.А. О стиле в науке. Стили в математике: социокультурная философия математики / Под ред. А.Г. Барабашева. СПб.: РХГИ, 1999. 552 с.

Каряка І.В., Дайлідоніс А.А., Коваленко О.О. Психологічні особливості прояву стилів мислення в процесі комунікативної діяльності юнаків. Теорія і практика сучасної психології, 2020. № 2. С. 120–124.

Лодатко Е.А. Образное мышление в дискурсивном измерении. RELGA: Научно-культурологический сетевой журнал, 2010. №20(218). 15.12.2010. URL: http://www.relga.ru/Environ/WebObjects/tgu-www.woa/wa/Main?textid=2808&level1=main&level2=articles.

Психологический лексикон: словарь. Энциклопедический словарь в шести томах / Ред.-сост. Л.А. Карпенко. Под общ. ред. А.В. Петровского. М.: ПЕР СЭ, 2005. 251 с.

Малашенко І. Розуму палата: як та навіщо розвивати аналітичне мислення. Happy Monday, 26.03.21. URL: https://happymonday.ua/analitychne-myslennya.

Платонов К.К. Краткий словарь системы психологических понятий: Учеб. пособие для учеб. заведений профтехобразования. 2-е изд., перераб. и доп. M.: Высш. шк., 1984. 174 с.

Современный образовательный процесс: основные понятия и термины / Авторы-составители М.Ю. Олешков и В.М. Уваров. М.: Компания Спутник+, 2006. 191 с.

Подуфалов А. Методичні шляхи виховання культури розумової праці молодших школярів. Педагогіка безпеки, 2020. вип. 5(1). С. 59–64, березень 2021. DOI: https://doi.org/10.31649/2524-1079-2020-5-1-059-064.

Остапйовська І.І. Розумове виховання молодших школярів засобами педагогічних мультимедійних технологій. Проблеми сучасної педагогічної освіти. Педагогіка і психологія, 2013. Вип. 39(4). С. 83–89. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/pspo_2013_39%284%29__14

Осинская В.Н. Формирование умственной культуры учащихся в процессе обучения математике. Київ: Радянська школа, 1989. 192 с.

Пометун О. Як розвивати критичне мислення в учнів (з прикладом уроку). Нова українська школа, 2017. URL: https://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya-2/

Пометун О. Нова українська школа: розвиток критичного мислення учнів початкової школи: навч.-метод. посібник. Київ: Освіта, 2020. 192 с.

Матоніна Р.Д. Розвиток критичного мислення в учнів початкових класів. Харків: Основа, 2013. 175 с.

Білецька Л.С. Критичне мислення молодших школярів як психолого-педагогічний феномен. Система неперервної освіти вчителів початкової школи. URL: https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/92-suchasni-tekhnolohiyi-rozvytku-profesiynoyi-maysternosti-maybutnikh-uchyteliv-24-zhovtnia-2019-roku/310-kritichne-mislennya-molodshikh-shkolyariv-yak-psikhologo-pedagogichnij-fenomen

Методика розвитку критичного мислення учнів початкової школи: модулі 1-4. Освітня платформа «Критичне мислення». URL: https://www.criticalthinking.expert/treningy-platformy/debaty-yak-instrument-rozvytku-krytychnogo-myslennya-uchniv/ (дата звернення 09.12.2021)

Терно С.О. Світ критичного мислення: образ та мімікрія. Історія в сучасній школі, 2012. № 7–8. С. 27–39.

Терно С.О. Критичне мислення – середньовічна відсталість? Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 2013. Вип. XXXVII. С. 301–306.

Терно С.О. Критичне розмірковування: виникнення, розвиток та свобода волі. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету, 2017. Вип. 49. С. 207–212.

Терно С.О. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя: Просвіта, 2009. 268 с.

Тягло О. Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі. Філософія освіти, 2017. №2(21). С. 240–257.

Галушкіна В.О. Розвиток навичок критичного мислення молодших школярів засобами інтерактивних технологій на уроках в початковій школі. Liko-school. URL: https://liko-school.kiev.ua/images/professional-achievements/robotaGalushkina.pdf

Путівник з розвитку критичного мислення в учнів початкової школи: методичний посібник для вчителів / автори-укладачі: О.І. Пометун, І.М. Сущенко. Київ, 2017. 96 с.

Сущенко І.М., Пометун О.І. Основи критичного мислення: методичний посібник для вчителів. Дніпро: Ліра, 2016. 156 с.

Пометун О.І., Ремех Т.О. Розвиток критичного мислення учнів як завдання вчителя початкової школи. Електронний збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, 2020. №1(38). URL: https://drive.google.com/file/d/1gZc8CcycyqtF-NRP2lC5nqDDLX0p2mrJ/view

Запрошення на інтернет-конференцію «Розвиток критичного мислення»: лист Л. Цукор – головної редакторки «На Урок» (info@naurok.com.ua) на електронну скриньку автора від 02 березня 2021 р. 18:13. Особистий архів автора.

Звіт про результати першого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» 2018 р. Частина ІІ. Математика. Київ: Український центр оцінювання якості освіти, 2019. 169 с. URL: https://testportal.gov.ua/zvity-dani-2/

36% 15-річних учнів не мають базового рівня з математики. Освіта.ua. URL: https://osvita.ua/school/68127/ (дата звернення 03.12.2019)

Звіт про результати першого циклу загальнодержавного моніторингового дослідження якості початкової освіти «Стан сформованості читацької та математичної компетентностей випускників початкової школи закладів загальної середньої освіти» 2018 р. Частина ІІІ. Читання. Київ: Український центр оцінювання якості освіти, 2019. 252 с. URL: https://testportal.gov.ua/zvity-dani-2/

МОН: Майже 14% випускників початкової школи не вміють читати й рахувати. КОНКУРЕНТ: інформаційне агентство. URL: https://konkurent.ua/publication/45157/mon-mayzhe-14-vipusknikiv-pochatkovoi-shkoli-ne-vmiut-chitati-y-rahuvati/.

Бибикова Н.В. Развитие креативности младших школьников в педагогическом процессе: дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Ульяновск, 2004. 230 c.

Пузеп Л.Г. Психологические механизмы развития креативной личности: автореф. дис. ... канд. психол. наук: спец. 19.00.01 «Общая психология, психология личности, история психологии». Красноярск, 2006. 23 с. Пузеп Л.Г. Психологические механизмы развития креативности личности: дисс. ... канд. психол. наук: 19.00.01. Омск, 2006. 362 с.

Турчак С.К. Педагогическое сопровождение развития креативности младших школьников: дисс. ... канд. пед. наук: 13.00.01. Ростов-на-Дону, 2007. 190 с.

Воробйова Т.В. Формування креативних здібностей молодших школярів у процесі розв’язання навчальних завдань: автореф. ... канд. пед. наук: 13.00.09. Тернопіль, 2014. 19 с.

Павленко В.В. Розвиток креативності молодших школярів: [монографія] / за ред. проф. О.Є. Антонової. Житомир, 2017. 158 с.

Скробака Ю. Креативне мислення молодших школярів у процесі навчання іноземних мов. LAMBERT Academic Publishing, 2019. 196 с.

Кучай Т.П. Розвиток креативного мислення молодших школярів. Гуманітарні студії: педагогіка, психологія, філософія, 2017. №277. С. 154–158.

Прит В.В., Фрадинська А.П. Особливості розвитку креативності у дітей молодшого шкільного віку. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», 2016. №12. С. 156–159.

Лимар Ю.М., Василець Я.Є. Розвиток креативного мислення учнів початкових класів. Психологія і педагогіка на сучасному етапі розвитку наук: актуальні питання теорії і практики: збірник наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (14–15 грудня 2018 р., м. Одеса). У 2-х ч. Одеса: Південна фундація педагогіки, 2018. Ч. 2. С. 61–63.

Шахіна І.Ю., Цимбал Т.О. Формування креативного мислення молодших школярів у процесі навчання. Вісник Черкаського університету: Педагогічні науки, 2018. №4. С. 125–132.

Kao J. Innovation nation: How america is losing its innovation edge, why it matters, andwhat we can do to get it back. N.Y.: Free press, 2007. 306 p.

Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта. Психология мышления / Под ред. А.М. Матюшкина. М.: Прогресс, 1965. С. 443–456.

Ramalingam D., Anderson P., Duckworth D., Scoular C., & Heard J. Creative thinking: Definition and structure. Camberwell: Australian Council for Educational Research, 2020. 8 p. Retrieved from https://research.acer.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=1038&context=ar_misc; https://research.acer.edu.au/ar_misc/43.

Креативність. ВікіпедіЯ. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Креативність.

Creative Thinking. APA Dictionary Psychology. American Psychological Association. Retrieved from https://dictionary.apa.org/creative-thinking.

Шульга Е.Н. Философия креативности: важнейшие вехи изучения творчества. Философия творчества: ежегодник. М.: ИИнтеЛЛ, 2016. Вып. 2: Когнитивные и социокультурные измерения / ред. Н.М. Смирнова, А.С. Майданов. С. 59–84.

Державний стандарт початкової освіти: затв. постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 87. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/87-2018-%D0%BF#Text.

Simpson Rey.M. Creative imagination. American Journal of Psychology, 1922. 33: 234–243.

Roweton William.E. Creativity: A Review of Theory and Research. Theoretical Paper, 1970. No. 24. 32 p.

Скворцова С.О., Онопрієнко О.В. Математика: підручник для 4 класу ЗЗСО (у 2-х ч.). Ч. 2. Харків: Ранок, 2021. 136 с.

Пономарова К.І., Гайова Л.А. Українська мова та читання: підручник для 4 класу ЗЗСО (у 2-х ч.). Ч. 1. Київ: Оріон, 2021. 160 с.