Social workers’ professional burnout and prevention directions

Main Article Content

Galina Majboroda

Abstract

 The article considers the problem of social workers’ professional burnout. The main theoretical approaches to the definition of the concept «professional burnout» are found. The author summarizes that professional burnout is the state of emotional, mental and psychophysical exhaustion determined by the conditions of professional activity, excessive working load and emotional interpersonal communication. Long exposure of stressful situations may cause a specialist professional burnout. A number of research works have shown that social workers and similar professionals are at considerable risk of experiencing burnout. Professional deformation gradually develops and often causes negative and even aggressive attitude to the clients, it forces occurrence of one-sided communication by means of criticism, evaluation, pressure which makes both parties, social workers and clients, suffer. The phenomenon of professional burnout has destructive character and influences negatively not only the activity of a social worker, but his personality as well. Diagnostic tests revealed that a third of respondents feel uncertainty in their professional knowledge, skills, frustration chosen profession. The main factors, which can cause professional burnout: the person’s individual peculiar features, working conditions, stressful situations at the working place; necessity to perform actions that are not functional responsibilities of the social worker; congestion of documentation and preparation of various reports; performance of unexpected and unplanned tasks that need urgent attention and a lot of energy; lack of encouragement, support from the head. The symptoms of mental and physical exhaustion and as a result professional burnout symptoms have been classified in the present paper (emotional, mental, behavioral, and physiological). The author defines the possible ways and strategic directions of preventing the social workers’ professional burnout (personal and professional) and the main preventive methods in each direction.

Article Details

How to Cite
Majboroda, G. (2016). Social workers’ professional burnout and prevention directions. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University.<Br> Series "Pedagogical Sciences", 24(317). Retrieved from https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/471
Section
Статті
Author Biography

Galina Majboroda, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

 кандидат педагогічних наук, доцент, професор кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, член-кореспондент Української Академії Акмеологічних Наук

References

 1. Бойко В. В. Правила эмоционального поведения : методическое пособие / В. В. Бойко. – СПб. : Питер, 1997. – 172 с.

2. Хорошкина Е. История вопроса [Электронный ресурс] / Е.  Хорошкина // Турана. – Режим доступа : http//turana.com.ua/biblioteka /professionalnoe-vygoranie/ 3. Мардахаев Л. В. Профессиональная деятельность и деформация личности / Л. В. Мардахаев // Профессиональная деформация и проблемы профессионализма : сб. научн. труд. – №1. – 2011 г. – 23 с.

4. Никитина Н. И. Некоторые аспекты проблемы профессиональной деформации социального педагога и пути её преодоления : сб. науч. ст. / Н. И. Никитина. – М., 2003.

5. Профессиональное выгорание работников, его проблемы и возможные последствия [Электронный ресурс] // HR Лига : сообщество кадровиков и специалистов по управлению персоналом. – Режим доступа : http://hrliga.com/index.php?id=1064&modyle=profession&op=view.

6. Райкова Е. Ю. Терапия и профилактика профессионального выгорания у представителей помогающих профессий / Е. Ю. Райкова // Молодой ученый. – 2011. – № 5. – Т. 2. – С. 92 – 97.

7. Фирсов М. В. Технология социальной работы / М. В. Фирсов. – М., 2007. – С. 420 – 423. 8. Хухлаева О. Эмоциональное выгорание учителей / О. Хухлаева // Школьный психолог. – 2006. – № 4. – С. 24 – 29.