HACKATHON AS AN INNOVATIVE METHOD OF STUDYING CHEMISTRY
Main Article Content
Abstract
Theoretical and practical issues of preparation, organization and conduct of educational hackathons in general secondary and higher education institutions are considered. It is suggested that the hackathon can become an innovative format in the study of chemistry. The possible functions of the hackathon in the educational process are considered and attention is focused on the feasibility of using the hackathon. The stages of the hackathon, its goals and objectives are outlined. The method of conducting a hackathon as a new type of educational activity is described; its relevance in the modern educational process is proved; the importance of this method in the formation of a competent personality is analyzed; its relevance in the modern educational process is proved; the importance of this method in the formation of a competent personality is analyzed; the rules and tips that contribute to the success of the event are listed, the possible risks that organizers and participants may face during the hackathon are described, their reasons and ways to avoid them for hackathons of various types are indicated; The stages of the hackathon are analyzed and the rules for the successful conduct of each of them are described.
The educational hackathon, conducted by the authors of the article in order to improve the methods of interaction between teachers and students within the framework of teaching chemistry, made it possible to solve a number of pressing issues and obtain significant results. Conducting a hackathon in the chemistry education system can create and strengthen active learning, creative thinking, multidisciplinary teamwork, innovation, and the generation of new ideas. It also includes numerous knowledge-sharing, integration, and creation processes, as well as a learning environment that allows students to use their factual and procedural knowledge in a fun, motivating, and collaborative way.
The introduction of hackathons into the educational process activates the key competencies of the participants, in particular the development of social, civic, informational and communicative competencies.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
References
Zukin S., Papadantonakis M. Hackathons as Co-optation ritual: Socializing workers and institutionalizing innovation in the “new” economy. Emerald Publishing Limited, 2017. С. 157–181. https://doi.org/ 10.1108/S0277-283320170000031005.
Briscoe G., Mulligan C. Digital innovation: The hackathon phenomenon. Queen Mary University London, 2014. P. 1–13. https://core.ac.uk/download/pdf/30697508.pdf.
Романюк І. Упровадження інноваційної освітньої діяльності у навчальному закладі. Практика управління закладом освіти, 2016. № 2.
С. 23–33.
Долгова О. В. Хакатон як інноваційна форма STEM-освіти: досвід практичної діяльності ліде-рів учнівського самоврядування. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: збірник наукових праць, 2017. Вип. 21. Кн. 1. C. 180–190. https://zbirnyk.ipv.org.ua /ua/arkhiv-vipuskiv/product/view/19/371.
Степаненко О.К., Шафорост Ю.А., Москалюк О.П. Дистанційні платформи для навчання і саморозвитку учнів та студентів під час воєнного стану. Перспективи та інновації науки, 2022. №7(12). С. 417–428. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-7(12)-417-428.
Шафорост Ю. А., Лут О. А., Таран В. Р. Інтегрований підхід до розвитку дослідницьких умінь учнів середніх класів у процесі вивчення хімії. Науковий вісник Льотної академії. Серія: Педагогічні науки: збірник наукових праць, 2022. Вип. 11. С. 146–154. https://doi.org/10.33251/2522-1477-2022-11-146-154.
Пожарицький О., Шафорост Ю. Особливості дистанційного викладання хімічних дисциплін в аграрних закладах вищої освіти. Вісник науки та освіти, 2022. №6(6). C. 185–193. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2022-6(6)-185-193.
Калініна Л.В., Папіжук В.О. Хакатон як інноваційний формат професійно-методичної підготовки майбутнього вчителя іноземної мови в світлі нової української школи. Інноваційна педагогіка, 2023. Вип. 55. Т. 2. С. 37–41. https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/55.2.7.
Ткаченко О. Гейміфікація освіти: формальний і неформальний простір. Актуальні питання гуманітарних наук, 2015. Вип. 11. С. 303–309. http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2015_11_45.
Макаревич О. Гейміфікація як невід’ємний чин-ник підвищення ефективності елементів дистан-ційного навчання. Молодий вчений, 2015. №2 (17), 275–278.
Кириченко В., Нечерда В. Хакатон як технологія формування соціально успішної особистості уч-ня. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2002. №25. С. 156–168. https://lib.iitta.gov.ua/735103/1/257-Article%20Text-467-1-10-20221228.pdf.
Долгова О. В. Хакатон як інноваційна форма STEM-освіти: досвід практичної діяльності ліде-рів учнівського самоврядування. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2017, Вип. 21(1). С. 180–190.
Linnell N., Figueira S., Chintala N., Falzarano L., Ciancio V. Hack for the homeless: A humanitarian technology hackathon. Global Humanitarian Technology Conference (IEEE), 2014. P. 1–8. https://doi.org/10.1109/GHTC.2014.6970341.
Коляденко С.В. Вплив цифрової економіки на глобалізацію. Економіка, фінанси, менеджмент: актуальні питання науки і практики, 2020. № 2. С. 104–118.
Петрович С.Д., Тичук Р.Б. Використання технології розвитку критичного мислення в процесі проведення освітнього хакатону. Комп’ютер у школі та сім’ї: науково-методичний журнал, 2016. № 5. С. 16–20.