INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF AN INTERDISCIPLINARY APPROACH TO EDUCATION AS A PREREQUISITE FOR SUCCESS IN THE FUTURE PROFESSIONAL ACTIVITIES OF SPECIALISTS

Main Article Content

Vadim TKACHENKO
Bohdan USATOV
Roman SHMYGOL

Abstract

Summary. The article considers the need to solve the problem related to the search for pedagogical concepts and technologies for the implementation of an effective and interactive interdisciplinary approach to education as a prerequisite for the success of the future professional activity of specialists.


The importance of the use of interactive technologies in the conditions of the European educational space is emphasized, which opens up new opportunities not only for obtaining an education, but also for the development of the European labor market. The question of the use of interactive technologies as the main component of the professional growth of future specialists is considered.


It was determined that to improve the quality of education, it is necessary to involve interactive technologies in the educational process. It is proven that as a result of the optimal use of various interactive teaching methods, the positions of the teacher and students in the educational process change.


The opinions of scientists regarding the need to introduce interactive technologies into the educational process in the context of an interdisciplinary approach are considered.


It is analyzed how the interaction of various disciplines can contribute to the formation of a comprehensive understanding of the subject area and the development of key skills in students. It is substantiated that the use of interactive technologies in combination with an interdisciplinary approach can help create flexibility of thinking in students, the ability to work in a team and develop creative approaches to problem solving.

Article Details

How to Cite
TKACHENKO, V., USATOV, B., & SHMYGOL, R. (2023). INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN THE CONTEXT OF AN INTERDISCIPLINARY APPROACH TO EDUCATION AS A PREREQUISITE FOR SUCCESS IN THE FUTURE PROFESSIONAL ACTIVITIES OF SPECIALISTS. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University.<Br> Series "Pedagogical Sciences", (4), 16–21. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-4-16-21
Section
EDUCATIONAL, PEDAGOGICAL SCIENCES
Author Biographies

Vadim TKACHENKO, Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

PhD in Pedagogy, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Educational and Socio-Cultural Management and Social Work

Bohdan USATOV, Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

Graduate student of the Department of Educational and Socio-Cultural Management and Social Work

Roman SHMYGOL, Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

Graduate student of the Department of Educational and Socio-Cultural Management and Social Work

References

Андрущенко В. Організоване суспільство: проблеми суспільної самоорганізації та інституалізації в період радикальних трансформацій в Україні на рубежі тисячоліть: досвід соціально-філософського аналізу: у 2 кн. 3-те вид., виправл., доповн. Київ: Знання України, 2018. Кн. 1: Від мрії до дії. 2018. 659 с.

Приходько Л.А., Сьомак О.В., Ройко Л.Л. Використання додатків Google для підтримки дистанційного навчання учнів початкової школи. Тенденції та перспективи розвитку освіти, науки та технології в епоху трансформаційних процесів: збірник матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф., м. Луцьк. Луцьк: Вежа, 2021. С. 207–210.

Усатова І., Ткаченко В., Ведмедюк А. Міждисциплінарний підхід у фаховій підготовці майбутніх фармацевтів. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», 2023. №1. С. 91–97.

Майковська В.І. Інтерактивні технології навчан-ня (на прикладі дисципліни «Торговельне підприємництво»: навчально-методичний посібник. Суми: Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2020. 97 с.

Сисоєва С.О. Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ: ЕКМО, 2011. 324 с.

Колот А.М. Міждисциплінарний підхід як передумова розвитку економічної науки та освіти. Вісник КНУ імені Т. Шевченка. Серія: «Економіка», 2014. № 158. С. 18–22.

Гнезділова, К. міждисциплінарний підхід до викладання фахових дисциплін як інноваційний тренд в системі підготовки майбутніх фармацев-тів. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: «Педагогічні науки», 2023. №2, С. 19–24. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-19-24.

Козак Л. Педагогічна інноватика як міждисциплінарна галузь професійної педагогіки. Неперервна професійна освіта: теорія і практика, 2016. Вип. 3–4. С. 29–35.

Кропотова Н.В. Університет як простір міждисциплінарної комунікації. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. пр. Харків: НТУ ХПІ, 2008. Вип. 18 (22). С. 22–30.

Пасько О.М. Міждисциплінарний підхід у підготовці майбутніх фахівців дизайнерів одягу. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Серія 05, 2021. Випуск 84. Т. 2. С. 45–49.

Шкура І., Шулик Ю. Зарубіжний досвід упрова-дження міждисциплінарних освітніх програм та можливості його застосування в Україні. Наукові записки БДПУ. Серія: Педагогічні науки, 2020. Вип.2. С. 114–127.