GLOBALISATION FACTORS AFFECTING ADULT EDUCATION
Main Article Content
Abstract
The article is devoted to the study of trends in the development of international integration in the andragogical field. It is proved that andragogy, as a science of adult learning, is growing in importance in the world, especially in connection with changes in the economy, technology and social conditions.
The main challenges and trends in the field of international andragogical integration are considered, and strategies and recommendations for its further development are presented. It is noted that the globalisation of adult education is defined as a process of interaction and integration of educational systems, programmes, practices and institutions of different countries and regions in order to ensure quality education for adults and at the international level.
It is found that in Western countries, adult education takes two main forms: European and American. It is proved that a special place in the implementation of the idea of lifelong learning is given to universities. It is emphasised that globalisation, rapid technological development and changes in the economic environment pose new challenges and tasks.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
References
Falasca M. (2011). Barriers to adult learning: Bridging the gap. Australian Journal of Adult Learning, 2011. Vol. 51(3). p. 583–590. URL: https://search.informit.org/doi/10.3316/ielapa.798380847429578.
Convergence or divergence of ideas on andragogy in different countries. URL: https://edu1040.teluq.ca/teluqDownload.php?file=2017/01/Savicevic.pdf
Lynch D.E. ISO and the International Standardiza-tion of Adult Education. In Handbook of Blended Shore Education/Strohschen G.I. 2009, Springer, Boston, MA. (PP. 63–64). https://doi.org/10.1007/978-0-387-09443-4_4.
Neuroandragogy: A nerology approach to adult education and learning. https://www.umsl.edu/ ~henschkej/articles/added_05_07/Ch_28_Neuroandragogy.pdf
Distance Education: An Information Age Approach to Adult Education. URL: https://books.google.com.ua/books?hl=uk&lr=&id=1GVvNBPvBhoC&oi=fnd&pg=PR5&dq=approaches+to++adult+education&ots=8P6uSYvPA6&sig=tE1Pr-_dpCkRmVi5Bbz7ZNuoKPQ&redir_esc=y#v=onepage&q=approaches%20to%20%20adult%20education&f=false.
Eynon R. Becoming digitally literate: Reinstating an educational lens to digital skills policies for adults URL: https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com /doi/10.1002/berj.3686
Toiviainen, H., Kersh, N., Hyytiä, J. (2019). Under-standing vulnerability and encouraging young adults to become active citizens through education: the role of adult education professionals. Journal of Adult and Continuing Education, Vol. 25(1). p. 45–64. https://doi.org/10.1177/1477971419826116; https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1477971419826116
Десятов Т. Актуальні проблеми освіти дорослих у контексті глобалізації Порівняльна професійна педагогіка, 2012. №1. С. 6–13.
Тимчук Л. Вплив європейської теорії і практики освіти дорослих на розвиток освіти дорослих в Україні (кінець ХІХ – початок ХХ ст.) Naukowa przestrzen Europy – 2013: materialy IX Miedz-?narodowej naukowi-praktycznej konferencji. Pedagogiczne nauki. Przemysl, 2013. №22. С. 20–27.
Delors J. Education – hidden treasure. Report of the International Commission on Education for the XXI Century to UNESCO, Sofia, 1996. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590
Інтернаціоналізація освіти. URL: https://chat.openai.com/share/1aacc4cc-c8dd-4e36-854c-453b92ef9f7b.
Співпраця в сфері освіти. URL: https://chat.openai.com/share/38f01401-cbc5-4239-b58b-9e62d59f2a33.
Міжнародна співпраця в галузі освіти. URL: https://chat.openai.com/share/4bcb57d3-8c26-4ecb-8193-f1ee5d8fdab1.
Зміцнення мереж співпраці. URL: https://chat.openai.com/share/41f6c01e-6df9-4b6a-806c-452691320b9d.
Міжнародна андрагогічна інтеграція. URL: https://chat.openai.com/share/3c2baf0c-d33c-47f6-8b9f-fbd05134c633.