ТЕОРІЯ СЛОВЕСНОСТІ ЯК НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX СТОЛІТТЯ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Людмила Новаківська

Анотація

У статті здійснено аналіз становлення і розвитку теорії словесності як навчальної дисципліни другої половини XIX століття та схарактеризовано її навчально-методичне забезпечення. З’ясовано, що словесність як наука і навчальна дисципліна сприймаються в широкому і вузькому значеннях. В широкому – це філологічні науки в їх сучасному складі, об’ємі, співвідношенні (лінгвістика, стилістика, літературознавство та ін.). У вузькому розумінні словесність можна співвіднести з філологією в такому вигляді, в якому вона перебувала до розмежування, і навіть до протиставлення мовознавства і літературознавства.

У першій половині ХІХ століття теоретиками, педагогами, філологами  словесність осмислюється не тільки, як здатність висловлювати свої думки словами, а перш за все, як сукупність наук. Відповідно набуває власні вектори розвитку і навчально-методична література, насамперед – підручник словесності XIX століття.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
Новаківська, Л. (2016). ТЕОРІЯ СЛОВЕСНОСТІ ЯК НАВЧАЛЬНА ДИСЦИПЛІНА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX СТОЛІТТЯ. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", 32(365). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/334
Розділ
Статті
Біографія автора

Людмила Новаківська, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини

кафедра української літератури, українознавства та методик їх навчання, доцент, кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Аннушкин В.И. Словесные науки в Словаре Академии Российской / В.И. Аннушкин // Словарь Академии Российской 1789–1794: в 6 т. / гл. ред. Г. А. Богатова. – М., 2004. – Т. IV. – С. 14–26.

Белоруссов И.М. Учебник теории словесности / И.М. Белорусов. – М. : Издание книжного магазина В.В. Думнов, 1904. – 125 с.

Анненский И.Ф. А.Н. Майков и педагогическое значение его поэзии / И.Ф. Анненский // И.Ф. Анненский. Книги отражений. – М., 1979. – С. 295–307.

Шафранов С. К речи о преподавании русского языка и словесности в гимназиях. Б.м., 1867. – 46 с.

Анненский И.Ф. Первые шаги в изучении словесности. Два сообщения в собрании преподавателей русского языка при Педагогическом музее военно-учебных заведений / И.Ф. Анненский. – СПб., 1888. – 126 с.

Балталон Ц.П. Пособие для литературных бесед и письменных работ. 10-е изд. – М., 1914. – 78 с.

Семенов М. История и теория Русской словесности. Для городских, по Положению 1872 г., училищ, торг. школ и низших тех. Училищ / М. Семенов. – М., 1911.

Корик Г. Всеобщая литература. Теория словесности / Г. Корик. – Одесса, 1915. – 78 с.

Коган П.С. Теория словесности для средних учебных заведений / П С. Коган. – М.–Пг., 1915. – 92 с.

Зыбина Т.М. Теория словесности как учебная дисциплина второй половины 19 века // Русская словесность. 2000. – № 6. – С. 64–68.

Дворников П. Теория словесности: Учебник для средних учебных заведений и учительских семинарий. С прилож. тем и планов для упражнений / П. Дворников. 2-е изд. – М., 1917. – 142 с.

Ісаченко В.П. Педагогічна та просвітницька діяльність Павла Гнатовича Житецького (1837–1911) : монографія / В.П. Ісаченко. – Умань : Жовтий, 2015. – 252 с.

Поливанов Л. Русская хрестоматия : Для двух первых кл. сред. учеб. завед. / Сост. Л. Поливанов. – 11-е изд., с образцами славянского чтения. – М. : Печатня С.П. Яковлева, 1885. – XIV, 334, VI с.

Василевский Ф. Руководство к составлению различных ученических сочинений. Пособие для учеников средних учебных заведений и для готовящихся к испытаниям на чин, права и звания, с приложением программы указаний / Ф. Василевский. Вып. II. 3-е изд. – К., 1904. – 22 с.

Анненский И.Ф. Образовательное значение родного языка / И.Ф. Анненский // Русская школа. – 1890. – № 1. – С. 21–44.