СОФІСТИЧНІ ІНТЕНЦІЇ МОДЕРНОВОГО ТРАКТУВАННЯ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Євген Олександрович ЛОДАТКО

Анотація

Проаналізовано проблеми поняттєвого мислення, притаманні сучасному науковому дискурсу.

Досліджено змістові аспекти інтерпретації педагогічного поняття «метод навчання» та ілюстровано смислову чудноту його модифікацій до рівнів «активного», «ефективного», «інноваційного».

Обґрунтовано неправомірність вживання якісних характеристик поняття «методи навчання».

Зактуалізовано викорінення з педагогіки привнесених раніше поняттєвих суперечностей та запобігання спробам модифікації вітчизняної педагогічної системи відповідно до чужоземних освітніх практик.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
ЛОДАТКО, Є. О. (2021). СОФІСТИЧНІ ІНТЕНЦІЇ МОДЕРНОВОГО ТРАКТУВАННЯ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ В СУЧАСНОМУ НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", (1). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4162
Розділ
Статті
Біографія автора

Євген Олександрович ЛОДАТКО, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогічних наук, освітнього і соціокультурного менеджменту

Посилання

Войшвилло Е.К. Понятие как форма мышления. М.: Просвещение, 1989. 121 с.

Знаков В.В. Понимание как проблема психологии мышления. Вопросы психологии, 1991. № 1. С. 18–26.

Акімова Н. Теорії розуміння в сучасній психології. Психологічні перспективи, 2018. Вип. 32. С. 10–22.

Доблаев Л.П. Смысловая структура учебного текста и проблемы его понимания. М.: Педагогика, 1982. 176 с.

Лернер И.Я. Проблемы понимания учебного текста. Советская педагогика, 1984. № 10. С. 129–131.

Коробов Е.Т. Понимание как дидактическая проблема. Московский психологический журнал, 2006. № 11. URL: https://magazine.mospsy.ru/nomer11 /s10.shtml.

Фітьо В. Культура як смислова детермінанта розуміння. Схід, 2012. № 3(117). С. 150–153.

Щедровицкий Г.П. Мышление. Понимание. Ре-флексия. М.: Изд-во Наследие ММК, 2005. 800 с.

Шевченко В.Е. Графічна організація друковано-го тексту та його художня інтерпретація засобами складання. Електронна бібліотека Інституту журналістики. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/ index.php?act=article&article=1008.

Волобуєва О. Психологічні особливості сприйняття та розуміння текстів іноземною мовою. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Військово-спеціальні науки, 2015. № 1(32). С. 14–17.

Шостак І.В. Активні методи навчання при вивченні курсу «Соціологія». Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». Острог, 2007. Вип. 9. С. 523–530.

Буркіна Н.В. Використання активних методів навчання в дистанційних курсах. Теория и методика электронного обучения, 2012. 3(1). С. 35–39.

Голощапова О.В. Сучасна зброя вчителя – активні методи навчання. ОСВІТА.UA. URL: https://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30464/

Пискун О.М. Активні методи навчання у фаховій підготовці майбутніх вчителів обслуговуючої праці. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Педагогічні науки, 2013. Вип. 108.2. URL: http://nbuv.gov.ua /UJRN/VchdpuP_2013_2_108_51

Куликова О. Активні методи навчання в підготовці фахівців книгознавчого профілю. Вісник Книжкової палати, 2014. № 2. С. 3–5.

Козинець І.І. Застосування активних форм і методів навчання під час вивчення української мови за професійним спрямуванням. Народна освіта: електронне наукове фахове видання, 2015. № 1(25). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/ ?page_id=2676.

Буденкова Н.М., Мисіна О.І. Застосування активних методів навчання у формуванні довершеної особистості. Молодий вчений, 2018. № 4.1(56.1). April.

Хома Т.В. Активні методи навчання в педагогіці вищої школи. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2020. № 69, Т. 3. С. 149–152.

Луцик Н. Використання активних та інтерактив-них методів навчання у дистанційній освіті ЗВО. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ, 2020. № 18–19. https://doi.org/10.36074/20.11.2020.v3.05.

Лезова Л.В. Активные методы обучения как средство профессионального самоопределения студентов УСПО: дис. … канд. пед. наук. М., 2001. 221 с.

Курбатова Л.М. Развитие креативности дошкольников и младших школьников, используя активные методы обучения. дис. ... канд. психол. наук. М., 2004. 213 с.

Водопьянова Ю.Е. Активные методы обучения подростков как одна из форм личностно-ориентированного подхода в учебно-воспитательном процессе: дис. … канд. пед. наук. М., 2005. 175 с.

Погодина Е.В. Активные методы обучения в системе методической подготовки учителей информатики: дис. ... канд. пед. наук. Череповец, 2005. 243 c.

Лобанова С.А. Активные методы обучения как средство развития субъектной позиции студен-та: дис. … канд. пед. наук. Краснодар, 2009. 184 с.

Нарушение последовательности мышления. Мартынихин И.А. Психиатрия и медицинская психология: электронный учебник. Глава #5. Патология мышления и речи. URL: https://psychiatr.ru/edu-cation/slide/342.

Архів автора. Переслане повідомлення. Тема: Підвищення кваліфікації у СумДУ. Дата: Wed, 27 Jan 2021 16:42:25 +0200. Від: Волік Ксенія Валеріївна k.volik@crkp.sumdu.edu.ua

Як навчатися ефективно? Найкращі і найгірші «прийоми» для вивчення нового матеріалу. AcademIQ. URL: https://saiup.org.ua/novyny/yak-navchatysya-efektyvno-sekrety-najkrashhyh-najgirshyh-pryjomiv-dlya-vyvchennya-novogo-materialu/.

Ефективні методи навчання, доведені науково. The Language Village. URL: https://www.languagevil lage.com.ua/uk/эффективные-методы-обучения/.

Коротяєв Б.І. Методи навчально-пізнавальної діяльності учнів. Київ: Радянська школа, 1971. 176 с.

Коротяев Б.И. Методы учебно-познавательной деятельности учащихся (состав, функции, закономерности, принципы и способы формирования): автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01 «Теория и история педагогики». М., 1979. 32 с.

Щукина Г.И. Активизация познавательной деятельности учащихся в учебном процессе: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1979. 160 с.

Кабанова-Меллер Е.Н. Учебная деятельность и развивающее обучение. М.: Знание, 1981. 96с.

Шамова Т.И. Активизация учения школьников: монографія. М.: Педагогика, 1982. 208 с.

Пидкасистый П.И., Коротяев Б.И. Организация деятельности ученика на уроке. М.: Знание, 1985. 79 с.

Пидкасистый П.И. Организация учебно-познавательной деятельности студентов. М.: Пед. общество России, 2005. 143 с.

Швець Г.О. Сучасні інноваційні методи викладання у висшій школі. Наукова думка сучасності і майбутнього: Збірник статей IV Всеукраїнської практично-пізнавальної конференції. URL: https://naukam.triada.in.ua/index.php/arkhiv-konferentsij/arkhiv-konferentsiji-4 (назву повідомлення подано так, як її зазначила авторка – кандидатка філологічних наук).

Корженко В.Я., Опанасюк М.М. Інноваційні методи викладання української мови як іноземної у технічному університеті. Вісник Вінницького політехнічного інституту, 2011. № 1. С. 152–155.

Кочубей А.В. Інноваційні методи викладання гуманітарних дисциплін у вищих технічних навчальних закладах. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти: Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету, 2013. Вип. 7(50). С. 81–84.

Троян В. Застосування інноваційних методів викладання економічних дисциплін для студентів-менеджерів. ХІХ Международная научно-практическая интернет-конференция. 30–31 января, 2014. URL: http://conferences.neasmo. org.ua/ru/art/67.

Бистрова Ю.В. Інноваційні методи навчання у вищій школі України. Право та інноваційне суспільство, 2015. № 1(4). С. 27–32.

Кляп М. Інноваційні методи навчання у ВНЗ як інструмент інтернаціоналізації вищої освіти України. Вища освіта України, 2015. № 4. С. 45–53.

Цибулько Г.Я. Інноваційні методи навчання при викладанні предмета технології. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 2015. Вип. 52’2015. С. 260–264.

Межова О.В. Інноваційні методи викладання економічних дисциплін у сучасному коледжі. Соціум. Документ. Комунікація. Серія «Історичні науки», 2018. Вип. 5 (Спецвипуск) С. 236–249.

Оленець С.Ю. Інноваційні методи навчання як один із провідних напрямків розвитку сучасної освіти. Пріоритетні наукові напрямки педагогіки і психології: від теорії до практики: збірник тез міжнар. наук.-практ. конф. ( м. Харків, 13–14 вересня 2019 р.). Харків, 2019. С 36–39.

Про інноваційну діяльність: Закон України від 04 липня 2002 року № 40-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/40-15#Text.

Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada. gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Махмутов М.И. Проблемное обучение: основные вопросы теории. М.: Педагогика, 1975. 368 с.

Бобылева О.В., Чаркова В.В. Теория проблемно-развивающего обучения М.И. Махмутова. Молодой ученый, 2020. №12(302). С. 257–259. URL: https://moluch.ru/archive/302/68316/.

Лернер И.Я. Дидактические основы методов обучения. М.: Педагогика, 1981. 186 с.

Фіцула М.М. Педагогіка: навчальний посібник. 3-тє вид., стер. Київ: Академвидав, 2009. 560 с.

Скворцов Д.І. Інновація, інноваційність та інноваційний розвиток з позицій економічної теорії. Вісник Національного університету «Львівська політехніка», 2013. № 776: Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. С. 309–314.

Великий тлумачний словник сучасної української мови [Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел]. Київ; Ірпінь: Перун, 2005. 1728 с.

Kravchyna T.V. Види інтерактивних методів навчання англійської мови для студентів технічних спеціальностей. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету: Електронне наукове фахове видання, 2018. №5. DOI: 10.28925/2414-0325.2018.5.140145.

Крайнов А.Л. Клиповое мышление в контексте образовательных практик: социально-философский анализ. Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия Философия. Психология. Педагогика, 2019. Т. 19. Вып. 3. С. 262–266. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2019-19-3-262-266.

Исаева А.Н., Малахова С.А. «Клиповое мышление»: психологические дефициты и альтернативы (пространственный фокус). Мир психологии: научно-методический журнал, 2015. Т. 84. № 4. С. 177–191.