ЗАПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В ЗВО В УМОВАХ КАРАНТИННИХ ОБМЕЖЕНЬ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Статтю присвячено з’ясуванню особливостей запровадження дистанційного навчання в закладах вищої освіти в умовах пандемії та карантинних обмежень. Акцентовано увагу на потребах запровадження дистанційного навчання на початку незалежності України та трансформації використання дистанційної освіти як складника змішаного навчання в сучасних умовах. У 90-х роках минулого століття у зв’язку з реформуванням вищої освіти в Україні було запроваджено поряд із заочною формою навчання дистанційну. Насамперед ця форма пов’язувалась із навчанням дорослих і давала змогу всім бажаючим навчатися у закладах вищої освіти віддалено без відриву від виробництва, військовим строкової служби, людям із обмеженими фізичними можливостями, в’язням тощо. У 2020 році під час запровадження карантинних обмежень у зв’язку з пандемією активізувалося дистанційне навчання у середніх і вищих закладах освіти. Зазначено, що найбільш ефективними сервісами організації освітнього процесу за дистанційними технологіями є: месенджери (Viber, Messenger, Telegram), віртуальні освітні середовища (Мооdle), засоби відеозв’язку (ZOOM, Skype, Meet). Розкрито особливості методики організації проведення лекційного заняття для студентів університету, способи поєднання різних методів, прийомів, технологій навчання на прикладі лекційного заняття для студентів освітнього ступеня «магістр» з навчальної дисципліни «Методологія наукових досліджень», зокрема з теми «Наукова новизна, теоретичне і практичне значення результатів науково-педагогічного дослідження». Проаналізовано переваги та недоліки віддаленого навчання, подано результати опитування та анкетування викладачів і студентів щодо їх ставлення до дистанційної форми навчання.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової перед вищої та вищої освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/2020/zmyshene%20navchanny/zmishanenavchannia-bookletspreads-2.pdf
Андрусенко Н.В. Дистанційне навчання в Україні. Дистанційне навчання як сучасна освітня технологія: матеріали міжвузівського вебінару (м. Вінниця, 31 березня 2017 р.). Вінниця: ВТЕІ КНТЕУ, 2017. 102 с. URL: http://www.vtei.com.ua/images/VN/31_03.pdf
Шуневич Б.І. Популяризація дистанційного навчання в освітніх закладах України. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. 2013. № 7. С. 299–303.
Романюк І.М. Методологічні засади застосування дистанційного навчання у вищих закладах освіти (вищих військових навчальних закладах). URL: http://adl.nuou.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/Mater_conf_Kyiv.pdf
Ляшенко І.В. Перспективи розвитку дистанційного навчання у вищій школі. Народна освіта: електронне наукове фахове видання, 2015. №1(25). URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2682
Десятов Т.М. Стратегії та інноваційні технології організації освітнього процесу в закладах вищої освіти в умовах непередбачених викликів. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія: Педагогічні науки, 2020. №2. С. 5–10.
Коваленко О.О. Використання методів змішаного навчання в єдиному інформаційному просторі. Дистанційне навчання як сучасна освітня технологія: матеріали міжвузівського вебінару (м. Вінниця, 31 березня 2017 р.). Вінниця: ВТЕІ КНТЕУ, 2017. С. 88–91.
Про вищу освіту: Закон України від 1 липня 2014 року № 1556-VII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Положення про організацію освітнього процесу у Черкаському національному університеті імені Богдана Хмельницького. URL: https://drive.google.com/file/d/1goc5fUcOTCBj5TAhSgf3nEN4fQzzIi6F/view
Татарчук Г.М. Институционализация дистанционного обучения: социологический аспект. Образование, 2000. № 1. С. 63–72.
Прибилова В.М. Проблеми та переваги дистанційного навчання у вищих навчальних закладах України. Проблеми сучасної освіти: збірник науково-методичних праць, 2013. Вип. 4. С. 27–36.
Інформаційно-аналітична довідка про результати опитування щодо стану використання технологій дистанційного навчання у закладах вищої освіти України. URL: https://www.sqe.gov.ua/images/materials/опитування/зво/Опитування_дистанційне%20навчання_ЗВО.pdf
Berezhna S., Prokopenko I. Higher Education Institutions in Ukraine during the Coronavirus, or COVID-19, Outbreak: New Challenges vs New Opportunities. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2020. Vol. 12, Is. 1 Sup. 2. Р. 130–135.
Кир’ян Т.І. Теорія і практика розвитку вищої медичної освіти в Україні (XX – початок XXI століття): автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.01. Черкаси: Черкаський нац. ун-т імені Богдана Хмельницького, 2018. 40 с.
Кіщак Т. Covid-19 та дистанційне навчання у закладах вищої освіти: аналітичний огляд наукових публікацій з міжнародних видань. URL: https://nubip.edu.ua/node/79877
Дистанційне навчання очима студентів. URL: https://drive.google.com/file/d/1mD71gvxmxzGwpQ_K_1Iohq5AQmnQvlCG/view