AFFECTIVE AND COGNITIVE ISSUES OF ENHANCING GRAMMATICAL COMPETENCE

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Olena VOVK

Анотація

This study presents the framework of mastering English grammar within a University curriculum. Fostering learners’ grammatical competence is identified as a current target of grammar acquisition. The idea is emphasized that to achieve a target set the teacher has to take into account multiple factors, which might facilitate grammatical awareness of students. Specifically, enhancing grammatical competence can be efficacious provided that the teacher considers cognitive profiles of students and reckons in such affective determinants as individual mental and psychological differences of learners, their brain capacity, learning strategies, epistemic and cognitive styles, sensory channels of perceiving input, and ways of processing information.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
VOVK, O. (2021). AFFECTIVE AND COGNITIVE ISSUES OF ENHANCING GRAMMATICAL COMPETENCE. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", (1). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4169
Розділ
Статті
Біографія автора

Olena VOVK, Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

Doctor of Pedagogy, Professor of the Department of English Philology and Methods of Teaching the English Language

Посилання

Азимов Э., Щукин А. Словарь методических терминов. СПб: Златоуст. 1999, 472 с.

Болдырев Н. Когнитивная семантика. Тамбов: Изд-во Тамбовского ун-та. 2001, 123 с.

Вовк О. Комунікативно-когнітивна методика навчання англійської мови. Черкаси: Чабаненко Ю., 2013, 375 с.

Вовк О. Формування англомовної граматичної компетенції у майбутніх учителів в умовах інтенсивного навчання: дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2008. 345 c.

Качалова К., Израилевич Е. Практическая грамматика английского языка. Киев: Методика. 2003. Т.1. 304 с.

Телия В. Предисловие. Метафора в языке и тексте. М., 1988, С. 3–10.

Теория метафоры. Сборник [Под общ. ред. Н. Арутюновой и М. Журинской]. М.: Прогресс. 1990. 512 с.

Холодная М. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. СПб.: Питер. 2002. 272 с.

Черноватый Л. Основы теории педагогической грамматики иностранного языка: дис. … д-ра. пед. наук. Харьков. 1999. 459 с.

Beckerman H. Family Album, USA. Viewer’s Guide 2. New York: Maxwell Macmillan: Collier Macmillan, 1990. 167 p.

Integrating the Two Hemispheres of the Brain. Retrieved 9.02.2019, from http://www.brainobrain.cz/en/2016/06/26/integrating-the-two-hemispheres-of-the-brain/

Krashen, S. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press. 1981. 188 p.

Lapaire, J.-R. Imaginitive Grammar. Unpublished Manuscript. Bordeaux: University of Bordeaux. 2002. 11 p.

Lawrence, S. Concepts. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab at Stanford University. Retrieved 9.02.2019, from https://plato.stanford.edu/entries/concepts/

Lozanov, G. Suggestology and Oulines of Suggestopedy. New York: Gordon and Breach. 1978. 140 p.

Moreno, R., Mayer R. Interactive Multimodal Learning Environments. Educational Psychological Review, 2007. No 19. p. 309–326.

Picciano, A. Blending with Purpose: The multimodal model. Journal of the Research Centre for Educational Technology, 2009. No 5(1). p. 4–14.

Royce J. Cognition and Knowledge: Psychological Epistemology. In E. Carterette, M. Fridman (Eds.). Handbook of Perception. N.Y., 1974. Vol. 1. p. 149–176.

Shah, P., Freedman E. Visuospatial cognition in Electronic learning. Journal of Educational Computing Research, 2003. Vol. 29(3). p. 315–324.

What is an affective filter? ELD Strategies. Retrieved 9.02.2019, from http://eldstrategies.com/affectivefilter.html

Woxbrandt D., Kunze C. Looking at Grammar. English Grammar for Students at Intermediate and Advanced Level. Frankfurt/Main: Beaver Books. 1995. 80 p.