A COMPARATIVE ANALYSIS OF HIGHER EDUCATION SYSTEMS MANAGEMENT OF ARMENIA AND FINLAND
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
The study focuses on higher education systems in two different countries. The comparative analysis of their management solves two fundamental problems: cognitive and the exchange of advanced practices.
The article discusses the three most widely used models of higher education management in the world, followed by a comparative analysis of higher education systems management in Armenia and Finland in the context of the Bologna Process.
Significant Issues: The comprehensive studies of education systems worldwide have recently become extremely important and valuable, as they provide substantial opportunities to exchange advanced practices and contribute to the development of Comparative Pedagogy.
This research aims to conduct a comparative analysis of higher education system management of Armenia and Finland, one of the most developed countries in Europe, by presenting the similarities, differences, achievements, and management system problems.
Literature review on the issue: There are numerous studies of European, Russian and Armenian scientists about the higher education management in different countries of the world, suggesting their comparative analysis. Among them, the most significant can be mentioned։ S.D. Reznik, V.M. Filippov, A.G. Bermus, A.P. Nesterov, N.E Vorobiev, I.S Bessarabova, Ju.I. Misheneva (Popova), Ossi V. Lindqvist, P. Scott, Alberto Amaral, Glen A. Jones, Berit Karseth, B.L.Vulfson, M.Michaela, P.Shreya, N. Harutyunyan, A. Grigoryan, Yu. Sargsyan, A. Budaghyan, M. Avetisyan and others. The studies of all authors represent new approaches to the issue under discussion.
Research novelty: For the first time, a comparative analysis of higher education systems management in Armenia and Finland is carried out, revealing the similarities, differences, achievements and problems of their education systems. This study will contribute to the exchange of advanced practices and the development of Comparative Pedagogy.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
Резник С.Д., Филиппов В.М. Управление высшим учебным заведением. 3-е изд., перераб. и доп. М.: ИНФРА-М, 2013. 416 с.
Бермус А.Г. Модернизация образования: философия, политика, культура. М., 2008. 384 c.
Amaral A., Jones G.A., Karseth B. Governing Higher Education: National Perspectives on Institutionаl Governance. Springer Netherlands, 2002. XXXI, 299 р. DOI 10.1007/978-94-015-9946-7
Арутюнян Н., Григорян А. Проблемы развития образования и квалификации. Педагогическая мысль, Ереван, 2013. №1–2 [in Arm.]
Воробьев Н.Е., Бессарабова И.С. Особенности системы образования в Финляндии. Педагогика: научно-теоретический журнал, 2006. № 2. C. 112–117.
Мишенева (Попова) Ю.И. Современное состояние и тенденции развития образования в Финляндии. Известия ВГПУ. Педагогика, 2014. №1(86). С. 106–110.
Линдквист О.В. Некоторый личный опыт в области управления университетом. Университетское управление: практика и анализ, 2004. № 2(31). С. 78–81․
Саргсян Ю., Будагян А. Болонский процесс в Армении: руководство. Национальный центр стратегических исследований Высшего образования. Ереван: Антарес, 2008. 74 с. [in Arm.]