ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПІД ЧАС ОРГАНІЗАЦІЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ У ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Анотація
Охарактеризовано особливості вдосконалення цифрової компетентності майбутніх педагогів, досліджено структурні компоненти цифрової компетентності (медіаінформаційна грамотність, онлайн комунікації, технічний та споживацький компоненти), підходи та принципи, на яких будується процес удосконалення цифрової компетентності здобувачів освіти, критерії та рівні сформованості цифрових компетентностей; виокремлено сучасні засоби, зокрема інтерактивні, інформаційно-комп’ютерні, мультимедійні та хмарні технології, гейміфікацію тощо, які передбачають застосування певних методів та форм під час організації освітнього процесу.
Визначено цифрову компетентність майбутнього педагога за наявністю певних компонентів: знань, умінь, мотивації, ціннісних орієнтацій, сформованості особистісних і професійно важливих якостей. Окрім того, майбутній педагог має володіти здатністю вбачати протиріччя, що супроводжують освітній процес, самостійно ставити конкретні педагогічні цілі, завдання і розв’язувати їх, аналізувати й оцінювати отримані результати.
Актуальність дослідженої проблеми обґрунтовано через важливість реформування і модернізації сучасної сфери освіти в Україні та підготовку майбутнього педагога, компетентнісного фахівця, який здатний уміло працювати з інформацією, знаходити її, обробляти, зберігати та презентувати результати роботи через застосування сучасних комп’ютерних, інформаційних, комунікаційних засобів; організовувати, забезпечувати та контролювати освітній процес на всіх рівнях освіти.
Цифрову компетентність майбутнього педагога окреслено як інтегральну складову його професіограми і здатність об’єктивно, логічно та системно використовувати інтернет-ресурси, інформаційні та мультимедійні джерела у своїй професійній діяльності та під час неперервного освітнього процесу (самоосвіта, підвищення кваліфікації тощо).
Виокремлено педагогічні умови, що сприятимуть формуванню цифрової компетентності майбутніх педагогів: зорієнтованість цілей і мотивів майбутньої професійної діяльності на самовдосконалення і застосування цифрових технологій; системне використання цифрових технологій у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів у ЗВО; оволодіння здобувачами освіти етапів застосування цифрових технологій (професійного самовизначення, компетентнісного, методично-творчого становлення); створення цифрового освітнього середовища у закладі вищої освіти, практична орієнтація науково-дослідної, самостійної та індивідуальної роботи студентів на застосування цифрових технологій.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
Посилання
Биков В.Ю., Овчарук О.В. Оцінювання інформаційно-комунікаційної компетентності учнів та педагогів в умовах євроінтеграційних процесів в освіті: посібник. Київ: Педагогічна думка, 2017. 160 с.
Карташова Л.А., Пліш І.В., Бахмат Н.В. Розвиток цифрової компетентності педагога в інформаційно-освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти. Інформаційні технології і засоби навчання, 2018. Том 68. №6. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2543/1423.
Наливайко О.О. Формування інформаційно-цифрової компетентності як результат професійної підготовки студентів класичних університетів. Педагогічний альманах, 2018. №40. С. 129–134.
Гребеник І.С. Формування цифрової компетентності керівників навчальних закладів. Open educational e-environment of modern University, 2019. №6. С. 17–25.
Жерновникова О.А., Перетяга Л.Є., Ковтун А.В., Кордубан М.В., Наливайко О.О., Наливайко Н.А. Технологія формування цифрової компетентності майбутніх учителів засобами гейміфікації. Інформаційні технології і засоби навчання, 2020. Том 75. № 1. С. 170–185. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/3036.
Барановська В.М. Проблема формування інформатичних компетентностей майбутніх учителів початкових класів у педагогічній теорії. Педагогічний дискурс, 2011. № 10. С. 29–32.
Гуревич Р.С. Інформаційно-комунікаційні технології в професійній освіті майбутніх фахівців / За ред. член-кор. НАПН України Гуревича Р.С. Львів: СПОЛОМ, 2012. 260 c.
Ребрина В.А. Цифрова культура педагога. ІКТ компетентності сучасного вчителя, 2018. URL: http://dn.hoippo.km.ua/ckp/ckp.pdf.
Чернякова О.І. Формування готовності майбутніх учителів початкових класів до застосування мультимедійних технологій у професійній діяльності: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Переяслав-Хмельницький: ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди», 2017. 20 с.
Трифонова О.М. Інформаційно-цифрова компетентність: зарубіжний та вітчизняний досвід. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2018. Вип. 173. С. 121–124.