ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Ганна Яківна ДУТКА

Анотація

У статті обґрунтовано важливу роль підприємця у розвитку ринкової економіки, який повинен володіти певними характеристиками, які сприятимуть ефективній та раціональній організація підприємницької діяльності – підприємницькою компетентністю. Проаналізовано літературні джерела та виокремлено основні риси та якості, якими повинен володіти успішний підприємець. У статті проаналізовано підходи до трактування понять «підприємництво» та «підприємливість». Підприємництво розглянуто у статті з таких підходів, як сукупність відносин між суб’єктами господарювання; як особливий вид господарської діяльності; як середовище функціонування підприємців та інших суб’єктів господарської діяльності та як особистість підприємця, його стиль та тип його мислення, тип господарської поведінки підприємця. Беручи до уваги те, що у трактуванні поняття «підприємницька компетентність» відсутній єдиний підхід, автором проведено порівняльний аналіз підходів науковців до трактування цього поняття. На основі критичного аналізу наукових публікацій подано авторське бачення на трактування поняття «підприємницька компетентність». Розглянуто особливості формування підприємницької компетентності на прикладі підготовки фахівців закладів вищої освіти спеціальності «Туризм». Перелік підприємницької компетентності у сфері туризму запропоновано умовно поділяти на три  підгрупи: базові, галузеві та предметні компетентності. На прикладі освітньо-професійної програми магістерського рівня вищої освіти спеціальності 242 «Туризм» наведено перелік відповідностей компонент підприємницькій компетентності, на розвиток якої може бути спрямоване вивчення того чи іншого компоненту. Обґрунтовано використання інноваційних методів та форм організації освітнього процесу задля покращення  рівня сформованості підприємницької компетентності фахівців у сфері туризму та готельно-ресторанного бізнесу, зокрема таких, як кейс-технології, інформаційні системи та проектні технології, практико-орієнтований підхід, технології проблемно-імітаційного навчання, ігрові методи, відео-практикуми, веб-квести та тренінги, бізнес-симуляції.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Як цитувати
ДУТКА, Г. Я. (2021). ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького.<Br> Серія: "Педагогічні науки", (1). вилучено із https://ped-ejournal.cdu.edu.ua/article/view/4197
Розділ
Статті
Біографія автора

Ганна Яківна ДУТКА, Львівський інститут економіки і туризму

докторка педагогічних наук, професорка, проректорка з навчально-методичної та виховної роботи

Посилання

Сліпенко В. Особливості розвитку підприємницької компетентності школярів у загальноосвітніх навчальних закладах: американський досвід. Людинознавчі студії. Педагогіка, 2017. Вип. 5. С. 197–205. DOI: 10.24919/2313-2094.5/37.102642

Прищепа С.М. До проблеми формування підприємницької компетентності учнів: сучасні підходи. Молодий вчений, 2019. № 1(2). С. 383-385. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-1-65-88

Ковчин Н. Роль шкільної економічної освіти у формуванні підприємницької компетентності старшокласників. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2019. Вип. 26(1). С. 112–117. DOI: 10.32626/2309-9763.2019–26–1.112-117

Булах А.В. Модель формування підприємницької компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів швейного профілю. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2015. № 9. С. 157–165.

Проценко О.С. Підприємницькі уміння як складник життєвої компетентності учнів професійно-технічних навчальних закладів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2013. Вип. 30. С. 298–301.

Попова О.В., Золотухіна С.Т. Формування підприємницької компетентності студентів у процесі професійної підготовки. Педагогіка та психологія, 2020. Вип. 63. С. 111–121. http://doi.org/10.34142/2312-2471.2020.63.12

Баніт Ю. Формування підприємницької компетентності у процесі практико-орієнтованої підготовки студентів: особистісно-діяльнісний аспект. Молодь і ринок, 2019. № 8. С. 129–135. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.179476

Середіна І. Підприємницька компетентність майбутніх бакалаврів з економіки підприємства як науково-педагогічна проблема. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Професійна педагогіка, 2018. № 16. С. 94–100. https://doi.org/10.32835/2223-5752.2018.16.94-100

Земка О.В. Модель формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, 2017. Вип. 29. С. 110–114.

Гуменюк І. Формування підприємницької компетентності майбутніх фахівців педагогічного профілю. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2019. Вип. 26(1). С. 52–57. DOI: 10.32626/2309-9763.2019–26–1.52-57

Вартанова О.В. Аналіз компетенцій суб’єктів підприємницької діяльності. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Економічні науки, 2014. Вип. 9(1). С. 82–86.

Труніна І.М. Формування моделей компетенцій персоналу суб’єктів підприємницької діяльності. Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Серія: Технічний прогрес та ефективність виробництва, 2014. № 65. С. 111–124.

Баніт Ю. Інноваційні технології формування підприємницької компетентності у фаховій підготовці студентів – майбутніх економістів. Гуманізація навчально-виховного процесу, 2019. № 4. С. 4–16.

Майковська В., Юрко І. Workshop як інструмент практико-орієнтованого навчання і методико-технологічний засіб формування підприємницької компетентності. Молодь і ринок, 2019. № 2. С. 116–122. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.162832

Майковська В.І. Конструювання засобів реалізації моделі формування підприємницької компетентності фахівців. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки, 2018. № 1. С. 99–106.

Стрельніков М. Розвиток підприємницької компетентності магістрантів з бізнес-адміністрування засобами проективної освіти. Педагогічні науки, 2016. Вип. 66–67. С. 104–110.

Економічна енциклопедія. У трьох томах. Т. 2. / Редкол.: С.В. Мочерний (відп. ред.) та ін. Київ: Видавничий центр «Академія», 2001. 848 с.

Тоффлер Э. Новая технократическая волна на Западе. М.: Прогресс, 1986. 451 с.

Долан Э.Дж., Линдсей Д. Микроэкономика. С-Пб., 1994. 448 с.

Про підприємництво: Закон України. Документ 698-XII, редакція від 29.01.2020, підстава 143-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/698-12#Text

Господарський кодекс України від 16 січня 2003 року, № 436-IV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/436-15#Text

Мадзігон В. Дидактичні основи формування знань професійної компетентності з основ підприємництва та вибір підприємницької ідеї і реєстрації підприємства. Молодь і ринок, 2011. № 1. С. 106–111.

Економічна енциклопедія. У трьох томах. Т. 1 / Редкол.: С.В. Мочерний (відп. ред.) та ін. Київ: Видавничий центр «Академія», 2000. 863 с.

Романовський О.О. Вища освіта на зламі тисячоліть: Книга 1. Ефективна підприємницька освіта як фундамент економічного розвитку демократичного суспільства. Київ: Деміур, 2000. 256 с.

Семеног О. Концепт «підприємницька компетентність» у вимірах лінгвопраксеології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2018. № 6. С. 262–272. DOI 10.24139/2312-5993/2018.06/262-272

Лендєл М.А., Волощук Н.Ю., Жулканич Н.М. Теоретичні засади підприємництва: аналітичний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету: серія: Економіка, 2012. Вип. 35 № 1. С. 13–17.

Bacigalupo M., Kampylis P., Punie Y., Van den Brande G. EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union, 2016. EUR 27939 EN; doi: 10.2791/593884.

Савіцька О.П., Цоньо В.В. Особливості міграційних процесів населення в умовах глобалізації. Науковий вісник НЛТУ України, 2014. Вип. 24.01. С. 295–303.

Шеліган О.Н. Підприємницька компетентність у наукових рецепціях вчених. Педагогічна освіта: теорія і практика. Психологія. Педагогіка, 2019. № 31. С. 86–90.

Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DESECO). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Reseach Program OECD (Draft).

Білова Ю. Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти, 2013. Вип. 7(50). С. 15–17.

Брижань І.А., Міняйленко І.В., Ушакова Ю.С. Сучасні підходи до оцінювання моделі формування підприємницької компетентності персоналу за методом «360 градусів». Ефективна економіка, 2018. № 11. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6649. DOI: 10.32702/2307-2105-2018.11.9

Ковальчук Г.О., Баніт Ю.С. Використання цифрових навчальних наративів для формування адаптивної компетентності студентів – майбутніх економістів. Інформаційні технології і засоби навчання, 2018. № 2. С. 152–169.

Ляшенко М. Формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій. Наукові записки: зб. наук. пр. Кіровоград. держ. пед. ун-т імені В. Винниченка. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, Кіровоград, 2016. Вип. 9. Ч. 3. С. 51–54.

Морзе Н.В., Балик Н.Р. Шляхи формування підприємницької компетентності майбутніх інформатиків. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, 2015. № (1). С. 8–17.

Стрельніков М.В. Структура підприємницької компетентності магістрів спеціальності “Бізнес-адміністрування”. Наукові записки КДПУ (Серія: Педагогічні науки), 2015. Вип. 141. Ч. 2. С. 148–151.

Морозова В.С. Понятие и структура предпринимательской компетентности менеджера. Ярославский педагогический вестник. (Серія: Психолого-педагогические науки), 2012. № 2. Том II. С. 199–204.

Матукова Г.І. Теоретико-методологічні засади розвитку підприємницької компетентності у майбутніх фахівців економічного профілю: автореф. дис. … д-ра пед. наук: спец.13.00.04 теорія та методика професійної освіти. Київ: Ін-т пед. освіти і освіти дорослих, 2016. 40 с.

Маковецька Н.В. Використання інноваційних технологій в освітньому процесі підготовки майбутніх фахівців галузі туризму. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2014. Вип. 36. С. 303–308.

Мартинюк І.А. Технології проектного навчання у підготовці агента з організації туризму. Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2014. Вип. 199(2). С. 196–204.

Дутка Г.Я. Напрями активізації науково-дослідної та тренінгової роботи студентів (на прикладі Львівського інституту економіки і туризму). Вісник Черкаського університету. Серія Педагогічні науки, 2020. № 1. С. 5–13.

Дутка Г.Я. Конкурентоспроможність закладів вищої освіти Львівської області у підготовці майбутніх фахівців туристичного та готельно-ресторанного бізнесу. Науковий вісник НЛТУ України, 2018. Т. 28, № 4. С. 56–62.