РОЗВИТОК ІКТ-КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ГАЛУЗІ «КУЛЬТУРА І МИСТЕЦТВО»

Main Article Content

Федір Васильович АПШАЙ

Abstract

Проаналізовано нормативні документи, наукові праці, на основі чого необхідно розробити методику розвитку ІКТ-компетентності майбутніх фахівців галузі «Культура і мистецтво». Запропоновано визначення інформаційнокомунікаційної компетентності майбутнього фахівця галузі «Культура і мистецтво» як здатність вирішувати навчальні та професійні завдання з використанням інформаційних і комунікаційних технологій, володіти програмними засобами для їх виконання. Виокремлено етапи підготовки майбутніх фахівців галузі «Культура і мистецтво» щодо застосування ІКТ: початковий, базовий, завершальний. Визначення рівня ІКТкомпетентності майбутніх фахівців у галузі «Культура і мистецтво» реалізовано шляхом анкетування, тестування та перевірки практичних завдань.

Article Details

Section
Статті
Author Biography

Федір Васильович АПШАЙ, Рівненський державний гуманітарний університет

здобувач кафедри інформаційно-комунікаційних технологій та методики викладання інформатики

References

The UNESCO ICT Competency Framework for Teachers. Version 2.0. (2011). Retrieved 17/03/2021, from

http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf.

Approved standards of higher education. Retrieved 18/03/2021 from https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/naukovo-

metodichna-rada-ministerstva-osviti-i-nauki-ukrayini/zatverdzheni-standarti-vishoyi-osviti [in Ukr.]

Goncharenko, S.U. (2011). Ukrainian pedagogical encyclopedic dictionary. Second ed., supplem. and correct. Rivne: Volyn

oberegy [in Ukr.]

Spirin, O.M. (2009). Information-communication and information competencies as components of the system of professionally specialized competencies of a computer science teacher. Information technologies and teaching aids, 5 (13). Retrieved 17/03/2021, from http://eprints.zu.edu.ua/3733/2/09somtio.htm [in Ukr.]

Derevyanko, D.V. (2018). Use of information and communication technologies in the conditions of pedagogical education. Bulletin of Cherkasy University. Series «Pedagogical Sciences», 6: 47–51 [in Ukr.]

Topolnik, Ya.V. (2018). Prerequisites for the introduction of information and communication technologies in the process of training future teachers. Bulletin of Cherkasy University. Series «Pedagogical Sciences», 6: 127–132 [in Ukr.]

Gavrilova, L. & Fedoryshyn, V. (2017). The problem of forming the professional competence of future music teachers by means of computer technology in the theory of domestic art education. Teacher professionalism: theoretical and methodological aspects: a collection of scientific papers, 5. Vol. 1: 213–225 [in Ukr.]

Gavrilova, L. (2014). Formation of professional competence of future music teachers by means of multimedia technologies:

monograph. Kyiv: NPU M.P. Dragomanov [in Ukr.]

Gavrilova, L. (2014) Implementation of modern requirements for electronic teaching aids in multimedia textbooks on the history of music. Problems of modern teacher training: Collection of scientific works of Uman State Pedagogical University named after

Pavel Tychyna, 10. Vol. 3: 29–35 [in Ukr.]

Gavrilova, L. (2014). Elements of distance education in the training of future teachers of primary school and music: the use of

the website as an electronic educational resource. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 4 (38):

–331 [in Ukr.]