THE USE OF INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION LESSONS IN PRIMARY SCHOOL

Main Article Content

Tetiana ZOROCHKINA
Iryna ORBAN
Vadym TKACHENKO

Abstract

The article focuses on the theoretical aspects and practical experience of using interactive technologies in physical education lessons in primary school. The concept of “interactive technologies” has been substantiated. The role and significance of interactive technologies are revealed; the expediency of their use in the educational process of primary school is argued.


The coexistence of traditional educational forms and methods with innovative approaches is noted. The shortcomings of traditional education are considered. It is found that innovations in the content of education should be supplemented and implemented through the mastery of innovative methods. It is noted that the search for a methodological basis for the use of interactive technologies in physical education lessons is a particularly relevant and promising task for the development of primary education in the theoretical and practical spheres. It is substantiated that the use of interactive technologies in physical education lessons is stipulated by modern requirements regarding the need to transform the educational process, where the pupil and the teacher are equal subjects of learning. It is indicated that a physical education lesson will be productive and interesting if the learning process takes place under the condition of constant, active, positive interaction of all participants in the educational process.


It is argued that by using interactive technologies in physical education classes, it is possible to influence the process of the pupil’s personality formation in a new way, to ensure the development of his/her physical qualities and motor abilities. The opinions of scientists regarding the need to introduce interactive technologies into the educational process are studied. Both significant advantages and problems arising from the implementation of interactive technologies in physical education lessons in primary school are considered.

Article Details

How to Cite
ZOROCHKINA, T., ORBAN, I., & TKACHENKO, V. (2023). THE USE OF INTERACTIVE TECHNOLOGIES IN PHYSICAL EDUCATION LESSONS IN PRIMARY SCHOOL. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University.<Br> Series "Pedagogical Sciences", (2), 168–173. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-168-173
Section
PRIMARY EDUCATION
Author Biographies

Tetiana ZOROCHKINA, Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

Doctor Sciences of Pedagogy, Professor, Head of the department of primary education

Iryna ORBAN, Ferenc Rakoczi II Transcarpathian Hungarian College of Higher Education

Teacher of physical culture, specialist of the first category of the Vocational College

Vadym TKACHENKO, Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

Ph.D in Pedagogy, Associate Professor,
Associate Professor of the Department of Educational and Socio-Cultural Management and Social Work

References

Андрущенко В. Організоване суспільство: проблеми суспільної самоорганізації та ін­ституалізації в період радикальних транс­формацій в Україні на рубежі століть: досвід соціально-філософського аналізу: у 2 кн. 3-те вид., виправл., доповн. Київ: Знання України, 2018. Кн. 1: Від мрії до дії. 2018. 659 с.

Дубасенюк О.А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12–28.

Побірченко Н., Коберник Г. Інтерактивне навчання в системі нових освітніх технологій. Початкова школа, 2004. № 10. С. 8–10.

Дробот Н. Упровадження інтерактивних технологій у навчальний процес сучасної школи. Гуманітарний вісник, 2012. №24. С. 90–93.

Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ, 2002. 135 с.

Гладуш В.А., Зимівець Н.В., Бондаренко З.П., Ніколенко Л.М. та ін. Педагогіка здоров’я як основа розвитку потенціалу особистості: колективна моногр. Дніпро: ЛІРА, 2020. 384 с.

Приходько Л. А., Сьомак О.В., Ройко Л.Л. Використання додатків Google для підтримки дистанційного навчання учнів початкової школи. Тенденції та перспективи розвитку освіти, науки та технології в епоху трансформаційних процесів: Збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції. Луцьк: Вежа, 2021. С. 207–210.

Аксьонова О. Інтерактивні форми діяльності учнів на уроках фізичної культури. Молода спортивна наука України, 2007. Вип. 11. T. 1. C.4–16.

Багінська О.В., Рябченко В.Г., Лещук Д.А. До питання впровадження інтерактивних технологій в урок фізичної культури. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Серія: педагогічні науки, фізичне виховання та спорт, 2012. Вип. 102. Т.1. С. 63–65.

Панченков А., Пометун О., Ремех Т. Навчання в дії: Як організувати підготовку вчителів до застосування інтеракт. технологій навчання. Метод. посіб. Київ: АПН, 2004. 72 с.

Афанасьєв А.В. Можливості застосування інтерактивних методів у процесі навчання фізичної культури старшокласників. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія0 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт): зб. наук. праць, 2021. Вип. 2(130). С. 16–18.

Методичний путівник Нової української школи: фізична культура: зб. метод. матеріалів / Укл. О.А. Качан, Д.С. Кудрявець, М.О. Вольвак. Краматорськ, 2021. 62 с.

Москаленко Н.В. Фізичне виховання молодших школярів: [монографія]. 3-є вид., перероб. та допов. Дніпропетровськ: Інновація, 2014. 372 с.

Москаленко Н., Полякова А., Торбанюк Г. Інтегроване навчання у фізичному виховання дітей молодшого шкільного віку. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура, 2019. Вип. 31. С. 90–97.

Підгурська В.Ю. Використання навчальних тренінгів у професійній підготовці майбутніх учителів початкових класів. Система підготовки майбутніх фахівців у контексті становлення Нової української школи: монографія / за заг. ред. В.Є. Литньова, Н.Є. Колесник, Т.В. Завязун. Житомир: Вид. О.О. Євенок, 2019. С. 54–70.