METHODOLOGICAL APPROACHES TO FORMING THE FOUNDATIONS OF FINANCIAL LITERACY IN PRIMARY SCHOOL PUPILS IN MATHEMATICS LESSONS
Main Article Content
Abstract
Summary. The article focuses on methodical approaches to forming the foundations of financial literacy in primary school pupils in mathematics lessons.
The content of the mathematics education field has been analyzed in order to determine the potential of mathematics lessons in forming the foundations of financial literacy of primary school pupils; the meaning of “financial literacy of a primary school pupil” concept has been clarified.
It has been highlighted that the content of the mathematics education field involves learning certain financial concepts and processes: monetary units, basic concepts of “price”, “cost”, “quantity”; “labour productivity”, “working time”, “total production”, processes of buying and selling, earning, giving, by primary school pupils.
It has been established that the main methods of forming the foundations of financial literacy in children of primary school age in mathematics lessons are practical and interactive learning methods: solving practice-oriented tasks and problems of financial content, didactic games “Shop”, “Lay out goods”, “Auction” , “Financial pyramid”, “Money” dominoes, “One - two – together”, “Mosaic”, “Decision tree”, “Brainstorming”, “Case”, “Diagram of connections”, “Mini research”.
The financial literacy of a primary school pupil is interpreted according to the results of a theoretical study, as a certain level of knowledge, skills and abilities that allows understanding the practical essence of elementary financial concepts and processes, the importance of savings and the importance of making smart financial decisions related to financial management; realizing the role of money in a person’s life.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
References
Гольденберг А.И. Сборник задач и примеров для обучения начальной арифметике, в двух выпусках. Выпуск I. Задачи и примеры на числа первой сотни и на простейшие дроби. Стереотипное 86 издание. Санкт-Петербург: Издание Д.Д. Полубояринова, 1903. 54 с.
Гольденберг А.И. Методика начальной арифметики: руководство для учительских семинарий и институтов, для народных учителей и учительниц. СПб.: изд. Д.Д. Полубояринова, 1885. VI, 7–185, 15, 6 с.
Бердинов И., Бурина X., Петров Е., Репьев В., Языков С. Математика: учебник для третьего года обучения / под редакцией В.В. Репьева. Нижний Новгород: Нижегородское краевое издательство ОГИЗ, 1932. 160 с.
Попова Н.С. Учебник арифметики для начальной школы. Ч. II. Второй год обучения. 2-е изд., перераб. М.-Л.: Учпедгиз, 1933. 68 с.
Попова Н.С., Пчелко А.С. Сборник арифметических задач и упражнений для начальной школы. Часть IV. М.: Учпедгиз, 1941. 128 с.
Никитин Н.Н., Поляк Г.Б., Володина Л.Н. Сборник арифметических задач и упражнений: для 2-го класса начальной школы. – 3-е изд. М.: Учпедгиз, 1947. 160 c.
Кучерова Г.Ю. Шляхи розвитку фінансової культури населення. Вісник Східноєвропейського університету економіки і менеджменту. Економіка і менеджмент, 2013. Вип. 2. С. 125–131.
Повод, Т. (2021). Фінансова грамотність населення як пріоритетна умова успішного розвитку держави. Таврійський науковий вісник. Серія: Економіка, 2021. №9. С. 84–90. Doi: https://doi.org/10.32851/2708-0366/2021.9.11
Гончар Л.В., Гарна С.О., Мартиненко А.О. Фінансова грамотність населення України як фактор успішного розвитку держави. Інноваційна економіка, 2019. Вип. 1–2. С. 182–186. URL: http://www.inneco.org/index.php/innecoua/article/view/28/28
Кізима Т.О. Фінансова грамотність населення: зарубіжний досвід і вітчизняні реалії. Вісник Тернопільського національного економічного університету, 2016. Вип. 2. С. 64–71.
Зикіна В. Формування основ фінансової грамотності у початковій школі засобами STEM-освіти. Проблеми освіти, 2022. № 1. С. 73–86.
Хом’юк І.В., Родюк Н.Ю. Формування фінансової грамотності молодших школярів на уроках математики. Pedagogical and psychological science and education: transformation and development vectors: collective monograph. Venice, Italy, 2021. Vol. 2. P. 322–342. Doi: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-084-1-3.
Чучаліна Ю. Педагогічні умови формування фінансової грамотності молодших школярів на уроках математики. Актуальні питання гуманітарних наук, 2023. Т. 3. № 59. С. 303–311.
Коберник Г.І. Формування фінансової грамотності молодших школярів на уроках математики. Перспективи та інновації науки, 2022. Вип. 12. С. 136–146.
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Савченко О.Я. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом Шияна Р.Б. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/programy-1-4-klas/2019/11/1-2-dodatki.pdf
Фесенко Г.А. Залучення учнів до розв’язування математичних задач фінансового змісту та підготовка майбутніх учителів математики до їх використання в навчальному процесі. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти, 2016. С. 57–63.
Захарова Г.Б., Кареліна О.С. Розв’язування практично зорієнтованих задач як засіб формування фінансової грамотності молодших школярів. Modern science: innovations and prospects. Proceedings of the 15th International scientific and practical conference. SSPG Publish. Stockholm, Sweden. 2022. Pp. 265–270. URL: https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2022/11/MODERN-SCIENCE-INNOVATIONS-AND-PROSPECTS-13-15.11.22.pdf#page=265
Бахмат Н.В. Формування основ фінансової грамотності молодших школярів на уроках математики в новій українській школі. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2021. № 31. С. 107–122.