INTERDISCIPLINARY APPROACH TO THE TEACHING OF PROFESSIONAL DISCIPLINES AS AN INNOVATIVE TREND IN THE TRAINING SYSTEM OF FUTURE PHARMACISTS

Main Article Content

Kira HNEZDILOVA

Abstract

Summary. The issue of the prospects for using an interdisciplinary approach is considered in the system of training future pharmacists. It is substantiated that the domestic health care system is currently searching for ways to overcome the crisis and to build a new model closer to European standards. This process necessarily requires transformational changes in the modern paradigm of medical education.


The factors of optimizing the process of training specialists based on interdisciplinary connections are analyzed; the special attention is focused on the importance of new tasks in the field of interdisciplinary approach and understanding of the reasons, circumstances, trends that actualize the interdisciplinary approach.


The positions of scientists regarding the need to introduce an interdisciplinary approach to the educational process are considered. It has been proven that the interdisciplinary approach is aimed at the connection of disciplines, when contradictions in mastering research tools, methods and techniques between sciences are reconciled, and there is a complex use of theory and practice obtained on the basis of studied professional disciplines in professional activity.


Both significant advantages and problems arising from the use of an interdisciplinary approach are highlighted. Special attention is focused on the fact that the application of an interdisciplinary approach to the educational process allows raising it to a qualitatively new level of clinical thinking, capable of comprehensively solving the tasks of medical practice based on the broad integration of data from various professional disciplines.


The role of the teacher in relation to the algorithm for finding optimal ways of implementing an interdisciplinary approach that ensures the optimization of the educational process, which has a general structure and functions, combines the study of general and special disciplines, is emphasized.

Article Details

How to Cite
HNEZDILOVA, K. (2023). INTERDISCIPLINARY APPROACH TO THE TEACHING OF PROFESSIONAL DISCIPLINES AS AN INNOVATIVE TREND IN THE TRAINING SYSTEM OF FUTURE PHARMACISTS. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University.<Br> Series "Pedagogical Sciences", (2), 19–24. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-19-24
Section
EDUCATIONAL, PEDAGOGICAL SCIENCES
Author Biography

Kira HNEZDILOVA, Bohdan Khmelnytsky National University at Cherkasy

Doctor Science in Pedagogy, Professor, Professor of the Department of Preschool and Special Education

References

Гуменна Н.В. Міждисциплінарна інтеграція у професійній підготовці майбутніх фахівців медичної галузі. Інноваційна педагогіка, 2019. Вип. 18. Т. 1. С. 121–126.

Про вищу освіту: Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VІІ (редакція станом на 01.07.2014 р.). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text.

Філіппова Л.В. Сучасні вимоги до фармацевтичної освіти в Україні. Збірник наукових праць [Херсонського державного університету]. Педагогічні науки, 2018. Вип. 81(1). С. 208–211.

Колот А.М. Міждисциплінарний підхід як передумова розвитку економічної науки та освіти. Вісник КНУ імені Т. Шевченка. Серія: «Економіка», 2014. № 158. С. 18–22.

Демінська Л.О. Міждисциплінарні зв’язки у процесі професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Донецьк, 2004. 245 с.

Рибак С.М. Міжпредметні зв’язки природничо-математичних і спеціальних дисциплін у підготовці вчителя фізики: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Вінниця: Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, 2006. 25 с.

Бенедисюк М.М. Міжпредметні зв’язки в системі навчання фізики: їх роль, завдання і форми. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 2017. Вип. 59. С. 9–14.

Микитюк О.Ю. Міжпредметна інтеграція при вивченні медичної і біологічної фізики як фактор формування наукового світогляду майбутнього лікаря. Кредитно модульна система організації навчального процесу у вищих медичних (фармацевтичному) навчальних закладах України на новому етапі: матер. доп. Х ювіл. Всеукр. навч.-наук. конф. з міжнар. участю, 18–19 квіт. 2013 р. Тернопіль: ТДМУ, 2013. Ч. 2. С. 602–604.

Колот А.М. Міждисциплінарний підхід як домінанта розвитку економічної науки та освітньої діяльності. Соціальна економіка, 2014. № 1–2. С. 76–83.

Покудіна, Л.С. Міждисциплінарність як один із методів реалізації сучасних технологій навчання у підготовці майбутніх фінансистів допрофесійної діяльності. Ідеї академіка В.І. Вернадського та проблеми сталого розвитку освіти і науки: Матеріали ХVІІ Міжнародної науково-практичної конференції (Кременчук, 01–03червня2017р.). Кременчук: КрНУ, 2017. С. 44.

International Bureau of Education. UNESCO. URL: http://www.ibe.unesco.org/en/glossary-curriculumterminology/m/multidisciplinary-approach

Шульгай А.Г., Федонюк Л.Я., Мудра А.Є. [та ін.] Міждисциплінарна інтеграція як складова проблемно-орієнтованого навчання у медичному університеті. Медична освіта, 2018. № 4. С. 113–116.

Коняшина І. Формування професійної компетентності майбутніх фахівців фармацевтів у медичних коледжах. Інноваційні наукові дослідження у сфері педагогіки та соціальної роботи: збірн. тез Міжнародної наук-практ. конференції (м. Сладковічево, 10–11 березня 2017 р.) / За ред. проф. С. Мраз. Сладковічево, 2017. С. 128–130.

Goldsmith A.H. What Is Interdisciplinary Teaching? The Science Education Resource Center, Carleton College. URL: https://serc.carleton.edu/econ/interdisciplinary/what.html.