DISCURSIVE APPROACH TO THE STUDY OF EDUCATIONAL SPECIALTY TEXTS IN NON-LINGUISTIC UNIVERSITIES

Main Article Content

Solmaz AMIROVA

Abstract

This paper deals with the issue of educational texts in non-linguistic university, their selection and structure. The idea is emphasized that the selection of texts should be grounded on linguistic research. The selection of texts is carried out on the basis of text categories, such as information value, autosemancy, continuum, and integration. Moreover, the educational text should correspond to the communicative needs and the level of students’ training. All texts are divided in accordance with the method of their presentation and didactic purpose. But along with the term “text”, in the focus of attention is the term “discourse”. The discursive method is very important in the theory and practice of teaching the Russian language. In the article, discourse is considered as a kind of process of speech completeness, the result of speech, and the process of reproducing a message.

Article Details

How to Cite
AMIROVA, S. (2023). DISCURSIVE APPROACH TO THE STUDY OF EDUCATIONAL SPECIALTY TEXTS IN NON-LINGUISTIC UNIVERSITIES. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University.<Br> Series "Pedagogical Sciences", (2), 113–118. https://doi.org/10.31651/2524-2660-2023-2-113-118
Section
EDUCATIONAL, PEDAGOGICAL SCIENCES
Author Biography

Solmaz AMIROVA, Azerbaijan State Oil and Industry University

Lecturer

References

Алефиренко Н.Ф., Голованева М.А. Текст и дискурс. М., Издательство «Флинта», 2012. 220 с.

Бенвенист Э. Дискурс. Общая лингвистика / под ред. Ю.С.Степанова. Прогресс, 1974. 446 с.

Борботько В.Г. Принципы формирования дискурса. От психолингвистики до лингвосинергетике. М., 2009, 286 с.

Валгина Н.С. Теория текста. М., Логос, 2003. 270 с.

Азимова Т.З. Системный подход к изучению лексики в практическом курсе русского языка. Сборник статей по методике преподавания русского языка. М., 1985. С. 16–22.

Авдеева И.Б. Инженерная коммуникация как самостоятельная речевая культура: когнитивный, профессиональный и лингвистический аспекты (теория и методика обучения русскому языку как иностранному). М: Издательство МГТУ им. Н.Э.Баумана, 2005, 366 с.

Бурвинова Н.Д. Типология текстов для аудиторий и внеаудиторной работы. М., 1988. 116 с.

Головина Е.В. Лингвистический анализ текста. Учебное пособие. Оренбург. Гос. университет, 2012. 106 с.

Дейк ван Т. Вопросы прагматики текста. Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 8. Лингвистикатекста, 1978. С. 259–336.

Кейко А.С. Текст по специальности как объект изучения иностранных учащихся (довузовский этап). Вестник РУДН. Серия Русский и иностранные языки и методика их преподавания, 2014. №1. С. 54–58.