DISCURSIVE APPROACH TO THE STUDY OF EDUCATIONAL SPECIALTY TEXTS IN NON-LINGUISTIC UNIVERSITIES
Main Article Content
Abstract
This paper deals with the issue of educational texts in non-linguistic university, their selection and structure. The idea is emphasized that the selection of texts should be grounded on linguistic research. The selection of texts is carried out on the basis of text categories, such as information value, autosemancy, continuum, and integration. Moreover, the educational text should correspond to the communicative needs and the level of students’ training. All texts are divided in accordance with the method of their presentation and didactic purpose. But along with the term “text”, in the focus of attention is the term “discourse”. The discursive method is very important in the theory and practice of teaching the Russian language. In the article, discourse is considered as a kind of process of speech completeness, the result of speech, and the process of reproducing a message.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Ця ліцензія дозволяє вільно
- поширювати — копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі;
- змінювати — реміксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних
на наступних умовах:
-
зазначення Авторства — має вказуватися автор, розміщуватися посилання на ліцензію та вказуватися чи було внесено зміни до твору. Це може бути зроблено у будь-який розумний спосіб, але так, щоб не створювалося враження стосовно того, що ліцензіар підтримує чи схвалює автора або авторське використання твору;
- без додаткових обмежень — не можуть висуватися додаткові умови або застосовуватися технологічні засоби захисту, що обмежують права інших на дії дозволені ліцензією.
References
Алефиренко Н.Ф., Голованева М.А. Текст и дискурс. М., Издательство «Флинта», 2012. 220 с.
Бенвенист Э. Дискурс. Общая лингвистика / под ред. Ю.С.Степанова. Прогресс, 1974. 446 с.
Борботько В.Г. Принципы формирования дискурса. От психолингвистики до лингвосинергетике. М., 2009, 286 с.
Валгина Н.С. Теория текста. М., Логос, 2003. 270 с.
Азимова Т.З. Системный подход к изучению лексики в практическом курсе русского языка. Сборник статей по методике преподавания русского языка. М., 1985. С. 16–22.
Авдеева И.Б. Инженерная коммуникация как самостоятельная речевая культура: когнитивный, профессиональный и лингвистический аспекты (теория и методика обучения русскому языку как иностранному). М: Издательство МГТУ им. Н.Э.Баумана, 2005, 366 с.
Бурвинова Н.Д. Типология текстов для аудиторий и внеаудиторной работы. М., 1988. 116 с.
Головина Е.В. Лингвистический анализ текста. Учебное пособие. Оренбург. Гос. университет, 2012. 106 с.
Дейк ван Т. Вопросы прагматики текста. Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 8. Лингвистикатекста, 1978. С. 259–336.
Кейко А.С. Текст по специальности как объект изучения иностранных учащихся (довузовский этап). Вестник РУДН. Серия Русский и иностранные языки и методика их преподавания, 2014. №1. С. 54–58.